Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Waarom Red Bull plots veel minder bang is voor Ferrari in GP Australië

Op vrijdag leek het er nog op dat Ferrari een grote bedreiging zou gaan vormen voor Red Bull, maar in de kwalificatie viel het uiteindelijk mee. Ook in de racepace zagen de Italianen er in de trainingen sterk uit ten opzichte van Red Bull, maar Helmut Marko is al aanzienlijk minder bezorgd dan eerst. Hij legt uit waarom, maar noemt alsnog een waslijst aan andere valkuilen op.

Perez Australia Leclerc
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Met een Red Bull op P1 en P6, gevolgd door Ferrari's op P2 en P4, lijkt zich op papier een mooi gevecht te ontvouwen tijdens de GP van Australië. In de trainingen deden de twee partijen zowel over een enkele ronde als in een lange run nauwelijks voor elkaar onder.

Toch was Verstappen in de kwalificatie uiteindelijk weer oppermachtig. In de race kan dat ook wel eens zo zijn. Er liggen echter nog wat gevaren op de loer, zo vertelt Helmut Marko in gesprek met het Duitse Sky Sport. "De doorslaggevende factor zal het bandenmanagement worden. Het is nog te vroeg om te zeggen of het een één- of tweestopper wordt en welke banden er gebruikt gaan worden."

Het weer kan daar ook invloed op hebben, weet de Red Bull-adviseur. "We weten ook nog niet hoe warm het precies gaat worden. Het was tijdens de kwalificatie bijvoorbeeld zes graden warmer dan tijdens de trainingen. Dat heeft nu in ons voordeel gewerkt."

Marko wijst ook op de safetycar, die in Melbourne vaak in actie komt. Eerder dit weekend was het al raak bij F2 en F3. "De safety car-periodes zijn hier relatief lang, zo zagen we in de Formule 2 en Formule 3 al. Het duurt lang om de auto's op te ruimen."

Het belangrijkste is volgens Marko dat Verstappen als leider uit de eerste bocht komt. "Er kunnen dus veel zaken roet in het eten gooien. Er zijn veel onzekere factoren, zelfs als je alles optimaal plant. De vraag is of de start succesvol is. Als je dan vooraan rijdt, dan wordt alles een stuk makkelijker."

Ferrari

Dat Ferrari op vrijdag een goede beurt maakte in de trainingen, baarde Marko in eerste instantie zorgen. Na de kwalificatie zijn die zorgen grotendeels verdwenen. "Toch denk ik dat we ons over het algemeen in een zeer goede positie bevinden ten opzichte van de concurrentie. Als we kijken naar de concurrentie, dan is het duidelijk dat Ferrari de grootste bedreiging vormt."

"Ik ben veel optimistischer geworden over onze racepace, omdat we een betere balans hebben in onze auto dan tijdens de trainingen. Onze tijden in de derde sector bewijzen dat we de goede kant op zijn gegaan. Dat we in de derde sector optimaal presteren, betekent tevens dat onze bandenslijtage aanzienlijk minder is geworden", zo sluit Marko hoopvol af.

Voorspel en win

Voorspelgame visual 2024

Wie wint de Grand Prix van Australië 2024?

Speel mee en maak kans op een prachtige drivers cap van Max Verstappen!

Speel mee

Verstappen aast op zijn eerste overwinning in China. Pak 50 keer jouw inzet bij Unibet als Verstappen de snelste ronde rijdt en wint!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden