Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Red Bull Racing

Marko onthult enorme stroom van Mercedes-personeel naar Red Bull

Helmut Marko durft niet precies te zeggen waarom het dit seizoen minder goed gaat bij Mercedes, maar noemt de leegstroom bij het motorproject van de concurrent als een van de factoren. Maar liefst 50 personen zijn overgestapt naar Red Bull Powertrains.

Vertappen Jeddah
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Toen het Red Bull Powertrains-project werd aangekondigd was het geen geheim dat er werd geaasd op personeel van Mercedes. Met succes werden er veel medewerkers 'gekaapt' voor het motorenproject van de Oostenrijkse renstal. Helmut Marko onthult dat het om zo'n vijftig man gaat. Dit heeft een van de factoren kunnen zijn waardoor de Duitse renstal wat is teruggezakt in de pikorde.

Het is echter niet de grootste factor van het matig presterende Mercedes, zo legt de Red Bull-adviseur uit bij Formel1. "Ik weet niet precies waardoor Mercedes een achterstand heeft opgelopen, maar het kan ook te maken hebben met de verandering van E5 naar E10-brandstof."

Er werd gesuggereerd dat het relatief makkelijk was voor Mercedes om over te stappen naar de nieuwe brandstofvorm, maar de man uit Graz betwijfelt dat. "Het was in ieder geval geen makkie voor ons! Niet alles is makkelijk daarbij, maar wij hadden ook geen zeer gedetailleerde kennis."

Marko: 'Het is logisch als je zo'n groot verlies lijdt'

Naast de vermoedelijke problemen bij het overstappen van brandstofsoort is de 'leegloop' bij Mercedes een andere factor, zo gokt Marko. "Natuurlijk als je zo'n groot verlies lijdt.. het gaat om zo'n vijftig personen die weg zijn gegaan. Dat kan je voelen."

Het is volgens de Red Bull-adviseur echter een kwestie van tijd voordat de concurrenten van Mercedes weer meestrijden voor overwinningen. De huidige situatie wordt deels vergeleken met het begin van 2014, toen Red Bull haar dominantie kwijtraakte en Mercedes ineens ijzersterk was. Marko vindt dat het nu anders gaat.

"Mercedes had toentertijd een ongelooflijk dominante motor. Ze waren tot wel twee seconden sneller dan de rest van het veld, maar dat lieten ze tactisch natuurlijk niet zien. Nu de motor niet enorm verschilt (ten opzichte van 2021, red.), valt het verschil wel mee."

"De Mercedes-teams zeuren nu omdat ze niet meer op de gebruikelijke manier aan een knop kunnen draaien en gelijk feest kunnen vieren. Toch is het team zeer goed en er zijn absoluut topmensen. Ze zullen terugkomen, daar ben ik volledig van overtuigd. Hamilton staat ook maar negen punten achter Verstappen, dat is niks!"

Ook interessant:

Sensationele Verstappen en Leclerc zetten F1 in vuur en vlam

In de nieuwste podcast van RacingNews365 wordt er uitgebreid gepraat over het sensationele raceweekend in Saoedi-Arabië. Dit doen we uiteraard met coureur Tom Coronel, F1-expert Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk! Check hier snel de laatste aflevering!

Geniet nog meer van jouw favoriete F1-site zonder advertenties, een exclusieve app én nog veel meer.

Check het snel!
Forbidden

Weddenschappen Max Verstappen

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

7 reacties

Viaplay
x
Exclusief Interview met Leclerc: 'Toen realiseerde ik me dat Max de titel ging winnen'