Nadat Honda aankondigde de Formule 1 te verlaten, besloot Red Bull het qua motorleveranciers over een andere boeg te gooien. Red Bull Powertrains werd opgericht als nieuwe motorleverancier en zal vanaf 2026, in samenwerking met Ford, de F1-motoren leveren aan (ten minste) de Oostenrijkse renstal en zusterteam AlphaTauri. Voor het motorproject werd een lading aan personeel naar Milton Keynes gehaald. Geen overbodige luxe voor een compleet nieuwe motordivisie bij een team dat nog nooit haar eigen krachtbronnen heeft geproduceerd. Het zal voor velen dan ook geen verbazing zijn dat Red Bull bij de concurrenten heeft gekeken naar topengineers voor RBPT. Zo ook bij Mercedes, het team dat al sinds 2014 zeer krachtige motoren produceert. Hoewel ze niet meer zo dominant zijn als voorheen, zijn de krachtbronnen betrouwbaar en nog altijd snel. Dit is voor een groot deel te danken aan Andy Cowell, de voormalige motorchef van het Formule 1-team. Natuurlijk keek Red Bull dus ook naar de diensten van Cowell binnen RBPT, maar zonder succes. "Het gaat zeer goed met het werven van personeel, maar het optimale niveau is nog niet bereikt. We zitten er niet ver van af, maar natuurlijk hebben we een nieuwe concurrent (Audi, red.) en dat heeft het werven wat intensiever gemaakt", legde Marko uit aan Formel1.de. "Andy Cowell is een Brit die niet ver van Miton Keynes woont, dus natuurlijk is er ook met hem gesproken. Hij heeft echter interesses ontwikkeld voor iets anders, net zoals Vettel dat ook heeft gedaan. Hij wil meer de groene kant op", zo onthulde de Red Bull-adviseur.
Meest gelezen