Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Helmut Marko

Waarom Marko Verstappen al op 16-jarige leeftijd naar de Formule 1 haalde

Helmut Marko heeft aangegeven wat de doorslag gaf voor zijn beslissing om Max Verstappen in de Formule 1 te laten debuteren. De Oostenrijker vertelt ook dat hij nooit heeft gevreesd dat Verstappen een contract bij Mercedes zou tekenen.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Max Verstappen is de jongste F1-coureur aller tijden. De Nederlander was 17 jaar en 166 dagen oud toen hij aan de start verscheen van de Grand Prix van Australië in 2015. Het leverde Helmut Marko en Red Bull veel kritiek op. De jonge coureur zou nog niet klaar zijn voor het echte werk, maar Marko wilde daar niks van weten.

De Oostenrijker zag het talent in Verstappen al heel snel. De adviseur gaat over het juniorteam van Red Bull en praat normaal zo'n twintig minuten met een nieuwe coureur. Met Verstappen zat hij echter ruim een uur aan tafel.

"Dat had vooral met zijn opvallende volwassenheid te maken. Max was tijdens dat gesprek vijftien jaar oud, maar mijn voornaamste conclusie luidde: daar zit een heel jong lichaam, maar iemand die van geest al zeker drie tot vijf jaar verder is", zegt Marko in een gesprek met Motorsport.com.

"Hij kwam op mij zelfs volwassener over dan veel coureurs van achttien. De Formule 3-races op de Norisring hebben de doorslag gegeven. Na wat we daar zagen, vonden we leeftijd al helemaal niet meer relevant. Ik zag iemand die geestelijk en fysiek klaar was voor de Formule 1. En wel meteen. Zijn leeftijd was slechts bijzaak."

Kon Verstappen naar Mercedes?

Red Bull was echter niet de enige geïnteresseerde partij, er waren meer kapers op de kust. Toto Wolff en Mercedes wilden Verstappen ook graag contracteren. Marko was echter nooit bang dat hij de jongeling zou verliezen aan de Duitse renstal.

"Natuurlijk wisten wij dat hij ook met Mercedes sprak, maar bij Mercedes was Max zeker niet zo snel in de Formule 1 gekomen. Zij waren niet bereid om veel risico te nemen met een nieuwkomer en wij wel. Wij zijn meer van de 'no risk, no fun'-mentaliteit. Dat zie je perfect terug in Max."

"Maar onze zet was niet zozeer om Mercedes af te troeven hoor, het was vooral omdat ik er honderd procent van overtuigd was dat Max klaar was voor de Formule 1. Nadien is dat ook gebleken en ik moet zeggen: we hebben het qua voorbereiding goed aangepakt."

Bewuste training voor Verstappen op Suzuka

De adviseur van Red Bull legt uit welke voorbereidingen het team trof, om ervoor te zorgen dat Verstappen zo goed mogelijk voorbereid was op zijn F1-debuut. "We hebben hem binnen het reglement zoveel mogelijk testdagen gegeven en hebben ook bewust zijn eerste training gepland op Suzuka."

"Voor jonge coureurs is dat één van de lastigste circuits van de hele kalender en dat gaf ons meteen een uitgelezen kans om te zien hoe Max in moeilijke omstandigheden uit de verf zou komen."

Coronel: "Verstappen wordt nog zeven of acht keer wereldkampioen"

Tom Coronel blikt voor RacingNews365 terug op het nieuws van de afgelopen week. De WTCR-coureur gelooft niets van de geruchten dat Lewis Hamilton zou stoppen met de Formule 1. Hij is daarnaast van mening dat Max Verstappen het niet bij één wereldtitel laat en denkt dat de Nederlander wellicht het record van Schumacher gaat verbreken.

6 reacties

x
Breaking Red Bull-kopstuk stapt over naar Aston Martin