Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Marko ontkent changtagepoging Red Bull in F1-motorensoap

Helmut Marko heeft meer dan eens laten doorschemeren dat het einde van Red Bull in F1 mogelijk nabij is als er geen bevriezing komt van de ontwikkeling van de motoren. Beschuldigingen van een poging tot chantage legt de Oostenrijker snel naast zich neer.

Het gesprek van het moment in de Formule 1-paddock gaat over de motorproblemen bij Red Bull. Vanaf 2022 verlaat Honda het Red Bull-schip, waardoor het team van Max Verstappen op zoek moet naar een alternatief. De enige optie die volgens het team reëel is, is het bevriezen van de motorontwikkeling, zodat Red Bull de Honda-motoren over kan kopen en daar mee verder kan gaan tot de nieuwe motorregels hun intrede doen. Om zo'n bevriezing per 2022 te bewerkstelligen moeten er echter wel snel knopen worden doorgehakt. Red Bull blijft de druk opvoeren, waarbij opperadviseur Helmut Marko laat weten dat de energiedrankjesfabrikant haar beide teams terug zal trekken wanneer zo'n bevriezing niet door gaat. Van politieke spelletjes of chantage is absoluut geen sprake, zo verzekert Helmut Marko iedereen in gesprek met Auto Motor und Sport . "Dit is geen chantage. Integendeel, als er geen bevriezing komt van de motorontwikkeling, dan kunnen we simpelweg niet doorgaan met het Honda-project." "Met deze complexe motoren is het niet mogelijk om verder te ontwikkelen zonder een ontwikkelingscentrum zoals Honda heeft in Japan. Bovendien zouden de kosten ondragelijk hoog zijn", benadrukt de Red Bull-adviseur. Mocht dat niet gebeuren omdat de teams het tegenhouden, dan is het nou eenmaal zo dat Red Bull de sport kan verlaten, zo legt Marko nogmaals uit. "Met Ferrari en Renault zouden we eerst een deal moeten sluiten. Het klinkt misschien simpel, maar dat is het niet. Stel je eens voor wat er gebeurt als we Ferrari verslaan terwijl we een klantenteam zijn van hen." Ook een deal met Renault is volgens hem geen vanzelfsprekendheid. "Bij Renault is er een nieuwe soort van zelfverzekerdheid, dat ze vanaf 2022 alles zullen vernietigen met hun nieuwe motor en met de heer Alonso", zo klinkt Marko cynisch. "Volgens de regels moeten klantenteams gelijk worden behandeld, maar er zijn altijd mogelijkheden om ervoor te zorgen dat dat niet het geval is. Als we met die teams geen deal kunnen maken, dan kunnen we zomaar de sport verlaten", zo sluit de Oostenrijker af. De stoelpoten van Albon wankelen en Verstappen heeft zijn voorkeur al uitgesproken voor Nico Hulkenberg. Hoe lang laat Red Bull Albon nog spartelen? Dat en meer wordt er door autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen besproken in de nieuwste RN365-podcast, die hieronder te beluisteren is.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"