Het gesprek van het moment in de Formule 1-paddock gaat over de motorproblemen bij Red Bull. Vanaf 2022 verlaat Honda het Red Bull-schip, waardoor het team van Max Verstappen op zoek moet naar een alternatief. De enige optie die volgens het team reëel is, is het bevriezen van de motorontwikkeling, zodat Red Bull de Honda-motoren over kan kopen en daar mee verder kan gaan tot de nieuwe motorregels hun intrede doen.
Om zo'n bevriezing per 2022 te bewerkstelligen moeten er echter wel snel knopen worden doorgehakt. Red Bull blijft de druk opvoeren, waarbij opperadviseur Helmut Marko laat weten dat de energiedrankjesfabrikant haar beide teams terug zal trekken wanneer zo'n bevriezing niet door gaat.
Van politieke spelletjes of chantage is absoluut geen sprake, zo verzekert Helmut Marko iedereen in gesprek met Auto Motor und Sport. "Dit is geen chantage. Integendeel, als er geen bevriezing komt van de motorontwikkeling, dan kunnen we simpelweg niet doorgaan met het Honda-project."
"Met deze complexe motoren is het niet mogelijk om verder te ontwikkelen zonder een ontwikkelingscentrum zoals Honda heeft in Japan. Bovendien zouden de kosten ondragelijk hoog zijn", benadrukt de Red Bull-adviseur.
Mocht dat niet gebeuren omdat de teams het tegenhouden, dan is het nou eenmaal zo dat Red Bull de sport kan verlaten, zo legt Marko nogmaals uit. "Met Ferrari en Renault zouden we eerst een deal moeten sluiten. Het klinkt misschien simpel, maar dat is het niet. Stel je eens voor wat er gebeurt als we Ferrari verslaan terwijl we een klantenteam zijn van hen."
Ook een deal met Renault is volgens hem geen vanzelfsprekendheid. "Bij Renault is er een nieuwe soort van zelfverzekerdheid, dat ze vanaf 2022 alles zullen vernietigen met hun nieuwe motor en met de heer Alonso", zo klinkt Marko cynisch.
"Volgens de regels moeten klantenteams gelijk worden behandeld, maar er zijn altijd mogelijkheden om ervoor te zorgen dat dat niet het geval is. Als we met die teams geen deal kunnen maken, dan kunnen we zomaar de sport verlaten", zo sluit de Oostenrijker af.
De stoelpoten van Albon wankelen en Verstappen heeft zijn voorkeur al uitgesproken voor Nico Hulkenberg. Hoe lang laat Red Bull Albon nog spartelen? Dat en meer wordt er door autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen besproken in de nieuwste RN365-podcast, die hieronder te beluisteren is.
Het F1-seizoen is afgelopen, maar RacingNews365 gaat volle bak door. Op 13 december kan jij aanwezig zijn bij ons live event. Een toffe F1-avond met een live F1-podcast met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk! Tevens ga jij gaat ook zelf racen in een simulator! Ben je een echte kenner? Dat mag je bewijzen in de pubquiz, met toffe prijzen!
Kortom, het ideale avondje uit!
Bestel snel jouw tickets op=op