Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Marko ontkent dat Verstappen langzamer was: 'Red Bull overal op gelijke hoogte'

Men zegt dit seizoen vaak dat Ferrari de snelste auto heeft, maar dat de Italianen het op allerlei manieren weten te verpesten en Red Bull daardoor makkelijk met de overwinningen aan de haal kan gaan. Helmut Marko is het daar niet helemaal mee eens.

In aanloop naar de tweede seizoenshelft blikt Helmut Marko terug op de eerste dertien races van het jaar. Er waren negen overwinningen voor Red Bull, waarvan acht voor Max Verstappen en een voor Sergio Perez. Ferrari won de andere vier races, maar ging ook vaak strategisch de fout in, terwijl ook de betrouwbaarheid regelmatig te wensen over liet. Aangezien Ferrari acht keer de poleposition pakte, zijn sommigen van mening dat de Italianen de snelste auto hebben, maar Marko is het daar in gesprek met Motorsport-Total niet mee eens. "We hebben dit seizoen altijd op gelijke hoogte gestaan met Ferrari, op de Grand Prix in Barcelona na. Vaak heeft de vorm van de dag beslist wie er uiteindelijk vooraan lag, afgezien van strategische of technische problemen, waar wij beduidend minder last van hebben gehad."

Marko geeft toe: Ferrari sneller over een enkele ronde

Het voordeel van Ferrari is er wel, maar dan alleen op de zaterdagen, zo oordeelt Marko. "Alleen over een enkele ronde hebben we misschien een kleine achterstand. Leclerc heeft ongeveer evenveel polepositions als wij overwinningen hebben." "De poleposition zegt niet veel en aangezien dit circuits zijn waar inhalen mogelijk is, is het niet een criterium om de poleposition te hebben. In Monaco of Singapore zal dat wel een ander verhaal zijn", aldus de Oostenrijker.

Red Bull ook in Frankrijk sneller!

Marko denkt wel te weten wat in de race de doorslag geeft. "Het cruciale is dat je de snelheid in de race op kunt voeren zonder de banden te overbelasten", aldus de Red Bull-adviseur, die tot slot een vergissing de wereld uit wil helpen en daarbij wijst naar de Franse Grand Prix. In die race begon Leclerc vanaf pole en reed hij aan de leiding tot aan zijn crash na een kleine twintig ronden. Verstappen zat hem op de hielen, maar kwam er niet voorbij. Ferrari was ervan overtuigd dat Leclerc de race met gemak had gewonnen als de coureur niet was gecrasht. Marko denkt er het zijne van. "Ik moet tegenspreken dat Verstappen in Frankrijk niet de snellere was. Als je tien ronden lang binnen een seconde van je voorganger zit, dan betekent dat dat jij de snellere bent. Wij hadden daar de snellere auto in de race", is hij stellig. "Kijkend naar het seizoen staan we op gelijke hoogte. Het hangt af van de vorm van de dag en de updates. Die werken vaak een of twee races, maar significante verschuivingen zijn er niet." Red Bull kan overigens nog steeds wat tijd winnen door de auto lichter te maken, want nog steeds is de RB18 niet op streefgewicht, zo geeft Marko toe. "De auto is al een stuk lichter geworden, maar het kan nog ergens tussen nul en vijf kilo lichter", zo blijft hij vaag.

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'