Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Helmut Marko

Marko ontwijkt vraag over veelbesproken besluit van wedstrijdleiding

De start van de GP van België liet vanwege de hevige regenval lang op zich wachten, al was niet iedereen het eens met die keuze. Max Verstappen kon met zijn regenafstelling bijvoorbeeld niet meer profiteren, al wil adviseur Helmut Marko daar niet te ver op ingaan.

Formation lap behind safety car Belgium wet
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Red Bull Racing leek in een uitstekende positie te zitten om een goed resultaat te behalen tijdens de Grand Prix van België, maar dat pakte toch iets anders uit. De Oostenrijkse renstal gokte op regen en had daarom de afstelling van de auto van Max Verstappen aangepast. Daarmee liet hij wat tijd liggen tijdens de kwalificatie, maar zou hij wel beter uit de verf moeten komen tijdens een regenrace. Maar die regenrace zou er uiteindelijk niet komen, want de wedstrijdleiding koos voor een uitgestelde start en zodoende werd de race op een opdrogende baan verreden. 

Marko trekt dan ook meteen een duidelijke conclusie in gesprek met Motorsport Magazin. "De conclusie is dat we de verkeerde afstelling hadden en vooral tijd verloren in de eerste sector. We hadden gerekend op regen, maar uiteindelijk werd het een droge race. We hadden ook wat last van clipping met de motor, dus uiteindelijk waren we gewoon niet snel genoeg." 

Marko wijt de gemiste kansen dus aan de omstandigheden die verkeerd uitpakten, al had het met andere keuzes vanuit de wedstrijdleiding heel anders kunnen lopen. Als hij dan ook de vraag krijgt of die gemiste kansen niet gewoon te maken hadden met de 'verkeerde' wedstrijdleider, gaat de Oostenrijker daar niet al te ver op in. "Nou ja, een verkeerde setting en een verkeerde wedstrijdleider, dan. Allebei. Met de juiste wedstrijdleider hadden we ook de juiste afstelling gehad."

Als hem daarna wordt gevraagd naar zijn mening over het besluit van de wedstrijdleiding om de start uit te stellen, gaat hij daar niet op in en ontwijkt hij dus de vraag. "Beide coureurs zeiden bij ons dat twee of drie extra ronden achter de safety car ervoor had kunnen zorgen dat het water werd weggereden, en dan hadden we een race gehad. Het ligt niet aan de wedstrijdleider. Als de coureurs aan de leiding soms zeggen, 'nee, we gaan niet racen, laten we uitstellen', maar de coureurs daarachter juist wel willen racen... Al helemaal met de setup die wij hadden, dan wil je gewoon racen." 

Ook interessant:

De wedstrijdleiding speelde misschien wel de hoofdrol op de zondag in België. De start van de race in de Belgische Ardennen werd maar liefst een kleine anderhalf uur uitgesteld en uiteindelijk werd Max Verstappen zo een gouden kans ontnomen. Hij keek namelijk de hele race tegen de achterkant van de Ferrari van Charles Leclerc aan, terwijl hij voor een regenafstelling had gekozen. Mike Hezemans, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk bespreken dat en nog veel meer in een nieuwe Formule 1-podcast van RacingNews365!

Praat mee!

x
Verstappen Marko bevestigt F1-toekomst Verstappen