Alle helmen van alle fabrikanten in de Formule 1 moeten in 2019 aan strengere eisen voldoen, met een andere pasvorm tot gevolg. In het geval van Max Verstappen betekende dat dat hij de nieuwe helm 'extreem oncomfortabel' vond zitten en daarom op het laatste moment overstapte naar het hoofddeksel van het Duitse Schuberth. Daarvoor moest de Nederlander echter wel even toestemming vragen aan Red Bulls ontwerpgoeroe Adrian Newey. Teamadviseur Helmut Marko legt in gesprek met Motorsport.com uit waarom. "Bij het ontwerpen van de Red Bull RB15 hebben we rekening gehouden met de aerodynamische eigenschappen van de helmen van Arai, waarmee we al jaren een contract hebben. Ontwerper Adrian Newey heeft er echter mee ingestemd dat we voor Verstappen een uitzondering maken. Als een coureur geen goed gevoel heeft bij zijn helm, is het immers niet verstandig om dan toch maar met die helm te laten rijden." Ook Pierre Gasly zou te maken hebben gehad met ongemakken van de nieuwe Arai-helm, maar die waren volgens Marko niet van dien aard om te overwegen ook hem van helmmerk te laten wisselen: "Daar is ook niet met hem over gesproken, bovendien was het voor hem zaak om vertrouwd te raken met de auto, zijn helm had geen prioriteit."
Meest gelezen