Na de eerste run in Q3 waren de verschillen tussen Hamilton, Vettel, Raikkonen en Max Verstappen zo gering dat alle vier in aanmerking kwamen voor de pole. In de tweede run demonstreerde Hamilton opnieuw dat Mercedes over de snelste motor van het veld beschikt door met groot verschil de pole te pakken. Tegenover Auto Motor und Sport laat teamadviseur Helmut Marko weten dat de Mercedes motor te dominant is voor de Formule 1. "Het is goed dat Mercedes hun kwalificatiemodus heeft gebruikt. Dit opent eindelijk de ogen van veel mensen." Zijn collega Niki Lauda reageert vervolgens furieus op de uitspraken van Marko en stelt dat het gewoon de verdienste van Hamilton zelf is.
"Dat is echt onzin. Alle auto's hebben een zogenaamde 'party modus'. De langzamere auto's zeggen dat dat alleen maar komt door de motor dat ze achter ons zitten. Dat slaat nergens op. De auto, de motor en Lewis hebben vandaag het verschil gemaakt." Hoewel Marko baalt van het gat met Mercedes in de kwalificatie is hij ervan overtuigd dat het chassis van de RB14 beter is. Door het tekort aan vermogen kan het team niet met "Als je de ronden naast elkaar legt, dan zie je direct dat we alles op het rechte stuk verliezen. In de bochten zijn we net zo snel. Dankzij hun motorvermogen kunnen ze met veel meer downforce rijden. Als wij met maximale downforce gaan rijden, verliezen we nog meer op het rechte stuk." Red Bull doet in ieder geval met een afwijkende bandenstrategie een gooi naar de zege in Melbourne. Zowel Verstappen als Ricciardo beginnen op de supersofts en hopen zo een langere eerst stint te kunnen rijden. Toch is Marko somber gestemd over een overwinning in Australië. "Alleen als Mercedes problemen krijgt met hun banden maken we een kans."
Meest gelezen