Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Helmut Marko

Marko schreeuwt om verandering: "Schaf telemetrie en asfalt uitloopstroken af!"

Als het aan Helmut Marko ligt dan zou de Formule 1 er drastisch anders uitzien. De Oostenrijker zou verschillende dingen veranderen aan de huidige regels en principes binnen de sport.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Helmut Marko uitte op de Oostenrijkse tv-zender Servus TV zijn onvrede over de huidige staat van de Formule 1. Daar opperde hij om telemetrie en uitloopstroken met asfalt volledig af te schaffen.

"Door de beschikbare telemetrie en de data die daaruit voortvloeit, kunnen de teams makkelijk zien hoeveel eerder of later hun concurrenten remmen of gasgeven", begint Marko zijn verhaal. "Als een coureur een betere racelijn heeft gevonden, dan weten de andere teams dat door de data vrijwel meteen en doen ze twee rondes later precies hetzelfde. Daardoor kan je als coureur eigenlijk nooit ergens een voordeel uit halen."

"Bovendien zijn de auto's fysiek tegenwoordig niet zwaar genoeg om te besturen. Een Formule 2-coureur, Nikita Mazepin, reed tijdens een test voor Mercedes bijvoorbeeld slechts twee tienden van een seconde langzamer dan Valtteri Bottas. Als we de auto's lastiger maken om te besturen en de telemetrie zouden verbannen, dan kunnen we ons opmaken voor spannendere races en dan zou het speelveld tegelijkertijd dichter op elkaar komen te zitten.

Ook de asfalt uitloopstroken irriteren de Oostenrijker mateloos: "Vroeger zat je als je een fout maakte meteen vast in het grind, maar tegenwoordig worden de coureurs niet langer gestraft. Daardoor kunnen de coureurs van wereldklasse zich niet langer fatsoenlijk onderscheiden van de middelmatige coureurs."

"Als dit allemaal is gedaan met het oog op de veiligheid, dan vind ik het maar overdreven. Als we in Monaco kunnen racen, waar uitloopstroken niet bestaan, dan hebben we die tijdens andere races ook niet nodig", aldus de Red Bull-adviseur.

12 reacties