Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Marko sceptisch over plannen voor tweetaktmotoren in de Formule 1

Onlangs maakte Formule 1's chief technology officer, Pat Symonds, bekend te broeden op een plan om in de toekomst met tweetaktmotoren te gaan rijden. Red Bull-adviseur Helmut Marko loopt nog niet bepaald warm voor dat idee.

Pat Symonds sprak op een conferentie voor energiezuinige motorsport zijn wens voor tweetaktmotoren in de Formule 1 uit: "Ze zijn veel efficiënter, produceren een beter geluid en de typische problemen van weleer zijn geen issue meer", zo onderbouwde hij zijn opmerkelijke wens. In gesprek met het Duitse Auto Bild zegt Red Bull-adviseur Helmut Marko op voorhand niet heel erg gecharmeerd te zijn van het idee: "Het verhaal komt op mij een beetje carnavalesk over, maar ik zal mijn technici er zeker naar vragen", aldus de Oostenrijker. "Het is wel belangrijk dat we weten hoeveel pk's we uit zo'n motor kunnen halen en hoe efficiënt we ze werkelijk in kunnen zetten. Met het oog op de toekomst is het ook belangrijk om te weten of we ze kunnen laten lopen op duurzamere brandstoffen", vervolgt Marko, die zijn vraagtekens duidelijk niet onder stoelen en/of banken steekt. Tot en met 2024 houdt de Formule 1 in grote lijnen vast aan de huidige motorformule op basis van hybride V6-turbomotoren. Wat er daarna voor in de plaats komt, is vooralsnog onduidelijk, maar de voorkeur van Symonds is duidelijk.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Red Bull Jos Verstappen spreekt zich over vriendschap tussen Max en Norris