Een korte periode in 2022 was Nyck de Vries de meest gewilde persoon in de Formule 1. De Nederlander had de titels in de Formule 2 en de Formule E al op zak, maakte furore in het World Endurance Championship, en had toen een fenomenale invalrace in Monza. Alex Albon lag in het ziekenhuis vanwege een blindedarmontsteking en De Vries sleepte er in de bokkige Williams een negende plaats uit. Daarmee behaalde hij in één race evenveel punten als vaste coureur Nicholas Latifi dat hele seizoen zou pakken.
Helmut Marko kon De Vries niet snel genoeg naar AlphaTauri (het huidige Racing Bulls) halen. Maar wat volgde was een dramatisch seizoen waarin De Vries niet hoger dan twaalfde eindigde en uiteindelijk al na tien races de Formule 1 mocht verlaten. Marko was binnen Red Bull waarschijnlijk de belangrijkste bepleiter van De Vries, maar tegenwoordig kijkt hij toch wat anders terug op die beslissing.
"Mijn grootste fout? Geen twijfel mogelijk, dat is Nyck de Vries", vertelt Marko desgevraagd aan Autosprint. "Hij deed het erg goed bij zijn debuut voor Williams in Monza, maar zodra hij eenmaal bij AlphaTauri was, boekte hij geen enkele vooruitgang. Hij had een geweldig CV: Formule 2-kampioen, Formule E-kampioen. Maar bij ons zei de stopwatch dat Nyck een verkeerde keuze was. En in een poging om sneller te gaan, maakte hij alleen maar fouten."
Sinds zijn vertrek uit de Formule 1 is de Vries weer actief in de Formule E en het WEC. In WEC eindigde hij vorig jaar als derde met het team van Toyota Gazoo Racing, in de Formule E sloot hij afgelopen seizoen af als achttiende. Zijn zitje bij AlphaTauri/Racing Bulls is sindsdien bezet geweest door Daniel Ricciardo, Liam Lawson, en dit seizoen zal Isack Hadjar de rol waarnemen.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!