In gesprek met Motorsport Magazine blikt Red Bull-adviseur Helmut Marko terug op de vrijdag in Boedapest. In de eerste training begon het goed, met de snelste tijd voor Max Verstappen, maar in de tweede oefensessie nam Mercedes een beetje afstand. Lewis Hamilton en Valtteri Bottas leken zich comfortabel te voelen in hun wagen, terwijl Max Verstappen in zijn Red Bull klaagde over onderstuur. "Plotseling hadden we heel veel onderstuur, maar we wisten niet waar het vandaan kwam. Nog steeds weten we dat niet. Het was enorm en de wagen reageerde daarna niet meer op wijzigingen aan de afstelling", zo schetst Marko het probleem aan de RB16B van Verstappen, alvorens hij uitlegt wat er allemaal was veranderd van VT1 naar VT2. "Het waren niet alleen veranderingen aan de afstelling van de wagen, maar er zijn ook onderdelen op de auto bijgekomen. Misschien was er gewoon ergens iets niet goed afgesteld, waardoor de ingegeven data en dergelijke niet goed werd ingesteld", aldus de Oostenrijker, die opgelucht ademhaalt over de Honda-motor. "Het is heel aangenaam dat het nu bevestigd is dat de motor van Verstappen gebruikt kan worden. Op de testbank in Japan was dit resultaat er al, maar dat het nu in de praktijk ook werkt, dat is fijn. Het gaat perfect en we hebben twee probleemloze trainingen afgewerkt." Marko denkt dat Red Bull op zaterdag gewoon mee kan doen om de pole, mits ze de problemen oplossen. Het verschil met Mercedes tijdens de tweede vrije training was bovendien een vertekend beeld, oordeelt hij. "Als we de problemen oplossen, dan zitten we er goed bij. Ik zou het resultaat nog niet als betekenisvol interpreteren", knipoogt hij. "Dat komt ook omdat we niet met dezelfde motorinstellingen reden als Mercedes", aldus de Red Bull-adviseur.
Meest gelezen