De Britse Grand Prix was een van de betere races van het seizoen, maar Max Verstappen kon slechts dertien ronden lang een hoofdrol spelen. Daarna reed hij over een brokstuk en viel hij ver terug door de schade die hij daarbij opliep. Bij het Oostenrijkse ServusTV blikt Helmut Marko terug op de Grand Prix op Silverstone. Hij zag hoe de Nederlander uit de startblokken schoot, maar daarna werd teruggefloten vanwege de megacrash van Zhou. "We hadden bij de start als enige de zachte band gekozen en toen was hij al iedereen voorbij tijdens de eerste start, nog voor de crash! Daarna vroegen we ons af waarom we niet vanaf poleposition mochten starten bij de herstart. In alle hectiek en vanwege het zware ongeval, wilden we daar echter niet over in discussie gaan." "Het ging vervolgens relatief goed. We waren sneller dan de Ferrari's. Sainz ging toen van de baan af", vertelt de Oostenrijker over het moment dat Verstappen de leiding veroverde.
Marko spot foutje Verstappen
De vreugde was echter van korte duur, want kort nadat hij de leiding greep, moest Verstappen deze alweer aan Sainz laten. Hij reed namelijk over een brokstuk, dat veel schade toe richtte, waarna hij een pitstop maakte met de indruk dat hij een lekke band had. "De eerste reactie van Max was: de auto is niet meer bestuurbaar. Dan denk je natuurlijk aan een lekke band", legt de Oostenrijker uit. "We hebben hem naar binnengehaald en toen zagen we dat het niet klopte", zucht Marko, die zijn coureur vervolgens in zijn irritatie een fout zag begaan. "Verstappen reed echter zo snel en kwaad de pitstraat in dat hij zijn goede set mediumbanden verknalde toen hij op de rem ging staan bij het ingaan van de pitstraat. Daardoor kon die set niet meer gebruikt worden. Dat was een fout van Verstappen, maar in die situatie wel begrijpelijk." Het bleek dus geen lekke band te zijn, zo ontdekte ook Red Bull. Marko legt uit. "We hebben camera's op verschillende posities en veel sensoren. Onze engineers hebben alles bekeken en vastgesteld of de auto nog veilig was om te besturen. Dat hebben we gecommuniceerd." "Verstappen riep: de auto is onbestuurbaar, er moet iets kapot zijn. Uiteindelijk bleek het dus een deel van de achtervleugel van Yuki Tsunoda te zijn. Het zat vastgeklemd in de Venturi-kanalen, waardoor we 20% downforce verloren. Dat is in termen van rondetijd zo'n anderhalf tot twee seconden!"
Red Bull overwoog te stoppen
De bandenswitch van Verstappen, naar het medium rubber, zorgde er echter voor dat de problemen werden verergerd, vertelt Marko. "Op de harde band waren de problemen nog erger, want Max dacht dat hij ook aan de voorkant geen downforce meer had." Red Bull dacht even zelfs aan een DNF voor Max. "We overwogen om Verstappen naar binnen te halen en te stoppen om de motor te besparen." "Zo lang we in de punten reden, besloten we dat echter niet te doen, dus we gingen door. De temperaturen van bepaalde onderdelen liepen wel op, maar toen we overschakelden op de zachte band werd het gelukkig beter." "Godzijdank hadden we die band nog!", roept de Red Bull-adviseur. "Die band was veel sterker, we maakten plaatsen goed en vochten aan het einde van de race met Mick Schumacher. Uiteindelijk was het de juiste beslissing om door te rijden zolang we in de punten reden en er geen technische problemen optraden."
Meest gelezen