Red Bull heeft er qua talenten uit eigen kweekvijver weleens beter voor gestaan. Aan het begin van het seizoen werden in de persoon van Daniil Kvyat en Alexander Albon twee Formule 1-verschoppelingen teruggehaald om de vier cockpits van Red Bull en Toro Rosso te kunnen bemannen. Gezien de goede prestaties van het tweetal was dat geen verkeerde zet, maar het toonde wel aan dat het vinden en begeleiden van jonge, talentvolle coureurs anno 2019 niet eenvoudig is. Als het Japanse Autosport Web hem exact die stelling voorlegt, geeft hij eerst te kennen zeer trots te zijn op de door hem opgezette opleiding. "Ik was de eerste die op deze manier een coureursopleiding vormgaf en ik ben er trots op dat deze zo goed werkt. Teams als Ferrari en Mercedes zijn nu pas op datzelfde punt aangekomen", aldus Helmut Marko. "Het probleem van een tekort aan goede coureurs voor de Formule 1 is bovendien maar van korte duur", zo gaat Marko alsnog in op de vraag. "Onze jongste talenten maken op dit moment namelijk goede vorderingen." Op de vraag waar een jonge coureur aan moet voldoen om kans te maken op een Red Bull-aanstelling, benoemt Marko twee belangrijke factoren: "Iemand moet snel kunnen zijn over één ronde en iemand moet mentaal sterk zijn. Voor dat laatste zijn wel testen beschikbaar, maar ik ga altijd af op persoonlijk contact. In het geval van Max Verstappen kwam ik er zodoende op zijn vijftiende al achter dat het tussen zijn oren wel goed zit."
Meest gelezen