Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Marko verklaart grote achterstand Verstappen op Ferrari

Max Verstappen moest op vrijdag ruim vier tienden toegeven op Ferrari in het relatief korte rondje in Monaco. Helmut Marko legt uit wat er niet zo lekker ging voor Red Bull.

Vier tienden van een seconde. Dat was de achterstand van Max Verstappen op Charles Leclerc aan het einde van de vrijdag in Monaco. Ten opzichte van de eerste training was het gat gegroeid. In gesprek met RacingNews365 en andere media schijnt Helmut Marko zijn licht op het verloop van de dag. "Over een enkele ronde liggen we momenteel te ver achter op Leclerc", zucht hij. "In de longrun waren wij op de medium banden duidelijk beter. We moeten nu de balans op gaan lossen."

Veranderingen werkten averechts

Want aan de balans was op weg naar VT2 gesleuteld, waarna het aan de kant van Verstappen juist minder ging. Marko legt uit. "Bij Max hadden we bewust wat geprobeerd met de afstelling, maar dat is niet de gewenste kant op gegaan." "In de eerste bocht hadden we vooral last van onderstuur, maar daarna ook weer overstuur. Na de eerste vrije training is de balans dan ook verslechterd. De veranderingen die we hebben aangebracht hebben het duidelijk niet beter gemaakt."

Red Bull denkt het probleem te weten

Gevraagd of er een specifiek punt is waar Verstappen de meeste tijd verliest op Ferrari, wijst Marko naar de eerste bochten. Hij is echter hoopvol dat Red Bull de Nederlander op zaterdag weer op weg kan helpen. "Het zit 'm vooral in de eerste sector, maar we geloven dat we de oorzaak ervan weten" Ferrari was dus heel snel. Zelfs na wel vier pogingen tot een snelle ronde wisten ze in VT2 nog paarse sectoren uit de F1-75 te persen. Verstappen lukte dat daarentegen niet met de RB18. Ook daar heeft Marko een verklaring voor. "Ferrari reed tussendoor wel wat cool down ronden, maar het zag er zeker beter uit dan bij Max. Dat ligt aan de opwarmfase van de banden en omdat de Ferrari-bolide makkelijker te besturen is. Daardoor kunnen ze in de eerste ronde meteen op gang komen."

Viaplay
x
Max Verstappen grijpt naast prestigieuze prijs