Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Max Verstappen

Marko verklaart grote achterstand Verstappen op Ferrari

Max Verstappen moest op vrijdag ruim vier tienden toegeven op Ferrari in het relatief korte rondje in Monaco. Helmut Marko legt uit wat er niet zo lekker ging voor Red Bull.

Verstappen Monaco
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPB Images

Vier tienden van een seconde. Dat was de achterstand van Max Verstappen op Charles Leclerc aan het einde van de vrijdag in Monaco. Ten opzichte van de eerste training was het gat gegroeid.

In gesprek met RacingNews365 en andere media schijnt Helmut Marko zijn licht op het verloop van de dag. "Over een enkele ronde liggen we momenteel te ver achter op Leclerc", zucht hij. "In de longrun waren wij op de medium banden duidelijk beter. We moeten nu de balans op gaan lossen."

Veranderingen werkten averechts

Want aan de balans was op weg naar VT2 gesleuteld, waarna het aan de kant van Verstappen juist minder ging. Marko legt uit. "Bij Max hadden we bewust wat geprobeerd met de afstelling, maar dat is niet de gewenste kant op gegaan."

"In de eerste bocht hadden we vooral last van onderstuur, maar daarna ook weer overstuur. Na de eerste vrije training is de balans dan ook verslechterd. De veranderingen die we hebben aangebracht hebben het duidelijk niet beter gemaakt."

Red Bull denkt het probleem te weten

Gevraagd of er een specifiek punt is waar Verstappen de meeste tijd verliest op Ferrari, wijst Marko naar de eerste bochten. Hij is echter hoopvol dat Red Bull de Nederlander op zaterdag weer op weg kan helpen. "Het zit 'm vooral in de eerste sector, maar we geloven dat we de oorzaak ervan weten"

Ferrari was dus heel snel. Zelfs na wel vier pogingen tot een snelle ronde wisten ze in VT2 nog paarse sectoren uit de F1-75 te persen. Verstappen lukte dat daarentegen niet met de RB18. Ook daar heeft Marko een verklaring voor.

"Ferrari reed tussendoor wel wat cool down ronden, maar het zag er zeker beter uit dan bij Max. Dat ligt aan de opwarmfase van de banden en omdat de Ferrari-bolide makkelijker te besturen is. Daardoor kunnen ze in de eerste ronde meteen op gang komen."

Formule 1 GP Monaco 2022 RN365 Nieuwsdossier

24 reacties

RN365 Special
Waarom het stuiterende Mercedes eens heel goed in de Formule 1-spiegel moet kijken

Bij Mercedes zou men graag zien dat er iets wordt gedaan aan de stuiterproblemen in de Formule 1, maar zoals onze technisch F1-analist Paolo Filisetti redeneert en uitlegt, moet het team bij zichzelf ten rade gaan en er geen politiek spelletje van maken.

Lees meer
Viaplay
x
RN365-podcast Direct na de zomerstop weten we of Verstappen kampioen wordt