Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Marko verrast door Ferrari en Mercedes: "Weer hadden ze daar last van"

Helmut Marko keek vreemd op toen de concurrenten van Red Bull aan het begin van de testdagen de baan op gingen. Plots zag hij daar dingen die vanaf dit jaar eigenlijk verdwenen horen te zijn.

Het begrip 'porpoising' keerde in 2022 onverwachts terug in de Formule 1. Het gestuiter van de auto's, veroorzaakt door het downforce genereren via ground effect, was een hoofdpijndossier voor een aantal teams. Ferrari en Mercedes hadden er regelmatig last van, maar vooral bij het laatstgenoemde team was het een groot nadeel. Voor dit seizoen heeft de FIA besloten om de rijhoogte te verhogen met 15 millimeter. Dit moet voorkomen dat de auto volledig naar de grond wordt gezogen, waardoor de luchtstromen onder de auto verdwijnen en daarmee ook de druk verdwijnt. Het gevolg? De auto schiet omhoog en het hele riedeltje begint weer opnieuw: porpoising. Het gestuiter is echter niet helemaal verdwenen. Tijdens de testdagen kwam er af en toe een stuiterende auto voorbij, maar serieuze problemen leken er vooralsnog niet te zijn. Volgens Red Bull-adviseur Helmut Marko hebben Ferrari en Mercedes er wel degelijk last van, zo legt hij uit aan het Oostenrijkse OE24 . "Verrassend genoeg hadden beide teams aan het begin weer last van porpoising. Ze hebben daarna wat gefinetuned aan het chassis en het lijkt nu beter te werken, maar: hebben ze wel op vol vermogen gereden? Hoeveel brandstof zat er in de tank?"

Ferrari op de rechte stukken

De man uit Graz is er nog niet helemaal zeker van of porpoising nu echt verdwenen is, maar bij Red Bull ziet het er in ieder geval goed uit. De RB19 van Max Verstappen en Sergio Perez heeft, zo lijkt het, geen last van gestuiter. Ondanks de problemen verwacht Marko nog wel wat concurrentie, maar dan vooral van Ferrari. "Zij hebben het aantal pk's verhoogd. Op de rechte stukken kunnen ze het van ons winnen, maar wij compenseren met het complete pakket", zegt hij zelfverzekerd.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi