Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 BOT + 13.719
  • 3 VER + 33.698
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VER + 8.702
  • 3 BOT + 9.452
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 VER + 5.856
  • 3 LEC + 18.474
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
  • 1 VER LAP 52
  • 2 HAM + 11.326
  • 3 BOT + 19.231
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 24.177
  • 3 BOT + 44.752
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
  • 1 HAM LAP 44
  • 2 BOT + 8.448
  • 3 VER + 15.455
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
  • 1 GAS LAP 53
  • 2 SAI + 0.415
  • 3 STR + 3.358
bel
ita
vr 11 sep - zo 13 sep
  • 1 HAM LAP 59
  • 2 BOT + 4.880
  • 3 ALB + 8.064
ita
rus
vr 25 sep - zo 27 sep
  • 1 BOT LAP 53
  • 2 VER + 7.729
  • 3 HAM + 22.729
ita
deu
vr 09 okt - zo 11 okt
Quali za 10 okt 15:00 16:00
Race zo 11 okt 14:10 16:10
rus
por
vr 23 okt - zo 25 okt
Quali za 24 okt 15:00 16:00
Race zo 25 okt 14:10 16:10
deu
ita
za 31 okt - zo 01 nov
Quali za 31 okt 14:00 15:00
Race zo 01 nov 13:10 15:10
por
tur
vr 13 nov - zo 15 nov
Quali za 14 nov 13:00 14:00
Race zo 15 nov 11:10 13:10
ita
bhr
vr 27 nov - zo 29 nov
Quali za 28 nov 16:00 17:00
Race zo 29 nov 16:10 18:10
tur
bhr
vr 04 dec - zo 06 dec
Quali za 05 dec 19:00 20:00
Race zo 06 dec 18:10 20:10
bhr
are
vr 11 dec - zo 13 dec
Quali za 12 dec 14:00 15:00
Race zo 13 dec 14:10 16:10
bhr
Start GP Eifel
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Red Bull Racing

Marko vreest: "Voordeel Mercedes zal alleen maar groter worden"

Mercedes heeft dit jaar een systeem op haar auto geïntroduceerd dat geen enkel ander team tot haar beschikking heeft. Het behaalt daar al voordeel uit, maar de komende maanden wordt dit alleen nog maar groter, zo vreest Red Bull-adviseur Helmut Marko.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool / Getty Images

Tijdens de testweken in Barcelona verraste Mercedes met het DAS-systeem, het Dual Axis Steering systeem, waarmee de coureurs hun stuur naar hun toe kunnen trekken of van zich af kunnen duwen om zo het spoor van hun voorwielen te veranderen.

Het beperkt de bandenslijtage en vermindert de weerstand op de rechte stukken, maar het systeem heeft nog een ander nut, dat volgens Red Bull-adviseur Helmut Marko de komende maanden een grotere rol gaat spelen, namelijk het opwarmen van de banden.

Tijdens de eerste Grands Prix van het jaar zagen we de Mercedes-coureurs het DAS-systeem namelijk ook gebruiken tijdens de safetycar-periodes. Waarom? Om de banden sneller op temperatuur te krijgen, iets wat voordelen oplevert bij herstarts. Ook in de opwarmronde voor een kwalificatieronde gebruiken Lewis Hamilton en Valtteri Bottas het systeem vaak.

Marko ziet de bui al hangen. Als er de komende maanden in het herfstachtige Europa wordt geracet, dan zullen de voordelen van het systeem voor Mercedes alleen maar toenemen: "We gaan dit seizoen voornamelijk in Europa racen", zo legt hij uit in gesprek met Motorsport Magazin.

"Tijdens eventuele Europese races die in oktober zullen worden verreden, zijn de temperaturen lager dan nu het geval is, waardoor het voordeel van het DAS-systeem alleen maar groter zal worden", zo vreest de Oostenrijker hardop. Mogelijk dat Red Bull daarom haar eigen DAS-systeem zal introduceren, maar of dat er aan zit te komen, weet Marko nog niet.

"We overleggen momenteel of een vergelijkbaar systeem op de auto gaan zetten, maar dat vergt wel tijd. Bovendien willen we het niet alleen nadoen, maar we willen het systeem ook meteen verbeteren. Er zitten zeker voordelen aan het systeem, maar ook nadelen. Zo is het systeem erg zwaar, dus we zullen uiteindelijk een afweging moeten maken", aldus de Red Bull-adviseur.

Het was weer een hectisch Formule 1-weekend in Hongarije. Max Verstappen speelde een hoofdrol op de Hungaroring, maar daarnaast gebeurde er nog veel meer. Autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen praten je bij in de nieuwste RacingNews365-podcast, die hieronder te beluisteren is.

16 reacties