Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Marko vreest: "Voordeel Mercedes zal alleen maar groter worden"

Mercedes heeft dit jaar een systeem op haar auto geïntroduceerd dat geen enkel ander team tot haar beschikking heeft. Het behaalt daar al voordeel uit, maar de komende maanden wordt dit alleen nog maar groter, zo vreest Red Bull-adviseur Helmut Marko.

Tijdens de testweken in Barcelona verraste Mercedes met het DAS-systeem, het Dual Axis Steering systeem, waarmee de coureurs hun stuur naar hun toe kunnen trekken of van zich af kunnen duwen om zo het spoor van hun voorwielen te veranderen. Het beperkt de bandenslijtage en vermindert de weerstand op de rechte stukken, maar het systeem heeft nog een ander nut, dat volgens Red Bull-adviseur Helmut Marko de komende maanden een grotere rol gaat spelen, namelijk het opwarmen van de banden. Tijdens de eerste Grands Prix van het jaar zagen we de Mercedes-coureurs het DAS-systeem namelijk ook gebruiken tijdens de safetycar-periodes. Waarom? Om de banden sneller op temperatuur te krijgen, iets wat voordelen oplevert bij herstarts. Ook in de opwarmronde voor een kwalificatieronde gebruiken Lewis Hamilton en Valtteri Bottas het systeem vaak. Marko ziet de bui al hangen. Als er de komende maanden in het herfstachtige Europa wordt geracet, dan zullen de voordelen van het systeem voor Mercedes alleen maar toenemen: "We gaan dit seizoen voornamelijk in Europa racen", zo legt hij uit in gesprek met Motorsport Magazin . "Tijdens eventuele Europese races die in oktober zullen worden verreden, zijn de temperaturen lager dan nu het geval is, waardoor het voordeel van het DAS-systeem alleen maar groter zal worden", zo vreest de Oostenrijker hardop. Mogelijk dat Red Bull daarom haar eigen DAS-systeem zal introduceren, maar of dat er aan zit te komen, weet Marko nog niet. "We overleggen momenteel of een vergelijkbaar systeem op de auto gaan zetten, maar dat vergt wel tijd. Bovendien willen we het niet alleen nadoen, maar we willen het systeem ook meteen verbeteren. Er zitten zeker voordelen aan het systeem, maar ook nadelen. Zo is het systeem erg zwaar, dus we zullen uiteindelijk een afweging moeten maken", aldus de Red Bull-adviseur. Het was weer een hectisch Formule 1-weekend in Hongarije. Max Verstappen speelde een hoofdrol op de Hungaroring, maar daarnaast gebeurde er nog veel meer. Autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen praten je bij in de nieuwste RacingNews365-podcast, die hieronder te beluisteren is.

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'