Mercedes heeft de laatste races de snelheid weer aardig gevonden en lijkt te zijn aangehaakt in de strijd met Red Bull Racing, McLaren en Ferrari. Zo wisten de Zilverpijlen poleposition te pakken in de vorige race in Canada en werd ook het eerste podium van het jaar gepakt.
Red Bull-adviseur Helmut Marko heeft wel een idee waar die vooruitgang vandaan komt. "Mercedes heeft zeker vooruitgang geboekt, vooral op het gebied van topsnelheid, net als McLaren. Je kunt deze topsnelheid alleen bereiken als de vleugels aerodynamisch worden vervormd. Het lijkt erop dat Mercedes en McLaren een voorvleugel hebben die voldoet aan de reglementen, omdat hij door de technische keuring is gekomen. Maar op racesnelheid vervormt die aanzienlijk meer dan de reglementen voorschrijven", zo vertelt Marko tegenover Kleine Zeitung.
Maar hoe werkt dat dan precies, een flexibele vleugel? Ze buigen op hoge snelheid door vanwege de belasting door de rijwind, waardoor de downforce die gegenereerd wordt afneemt op de momenten dat je die downforce toch slechts in beperkte mate nodig hebt. Op lagere snelheden, wanneer je die downforce des te harder nodig hebt, buigen vleugels terug naar hun oude posities (meer rechtopstaand) voor meer downforce.
Toch beticht de Oostenrijker de concurrentie niet van valsspelen. "Het is zeker niet illegaal, het is gewoon de grenzen opzoeken. Het is een eeuwige competitie tussen de teams en de FIA."
Voorspel en win

Wie wint de Grand Prix van Spanje 2024?
Speel mee en maak kans op een prachtige drivers cap van Max Verstappen!
Speel meeAbonneer je op ons YouTube-kanaal en doe automatisch mee – verder hoef je niets te doen!
Win een Verstappen cap!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!