Het aangekondigde vertrek van Honda uit de Formule 1 heeft veel teweeg gebracht. Want wat zegt het besluit van de Japanners over de huidige Formule 1? Is die niet groen genoeg, waardoor Honda besluit om nóg groenere doelen na te streven? Is het door de gecompliceerde motoren voor eenieder een (te) ver-van-het-bed-show geworden? Hoe dan ook, er moet iets gebeuren. Dat is althans de mening die Renault-teambaas Cyril Abiteboul eerder deze week kenbaar maakte en die nu ook Helmut Marko uitspreekt. Net zoals Abiteboul pleit Marko ervoor om de introductie van nieuwe motoren, hoe die er ook uit komen te zien, naar voren te halen. Een eenvoudigere, goedkopere formule kan er toe bijdragen dat de sport interessant wordt voor nieuwe motorleveranciers, maar dat stukje uit het reglement wordt pas in 2026 op de schop gegooid. Dat duurt volgens menigeen dus te lang. Red Bull-adviseur Helmut Marko weet te verkondigen dat er over het thema gesproken gaat worden tijdens de volgende bijeenkomst van de World Motor Sport Council, maar hoopvol op een positieve uitkomst is hij niet. Hij verwacht dat Mercedes dwars gaat liggen. "Het zou het beste zijn om de introductie van nieuwe motoren te vervroegen, maar ik vrees dat we dan op veel weerstand stuiten. Mercedes heeft daar immers geen baat bij. Mercedes heeft de beste motor van het moment en met dat grote voordeel kunnen ze vrij spelen met vleugelstanden", aldus Marko ten overstaan van Auto, Motor und Sport . "Renault-teambaas Abiteboul zal waarschijnlijk niet helemaal weten of het in zijn voordeel is (ook al riep ook de Fransman dus om verandering, red.), terwijl Ferrari ondertussen dat idee wel zal zien zitten", vervolgt Marko, die vervolgens zijn conclusie trekt: "Bij twijfel zal er wel tegen worden gestemd en met deze idiote unanimiteitsregel zal er dus niet veel veranderen." Verstappen en Red Bull hoeven niet te wanhopen door het vertrek van Honda. Dit, de voorbeschouwing op de GP van de Eifel en meer in de nieuwste aflevering van de F1-podcast van RacingNews365 met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen.
Meest gelezen