Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Helmut Marko

Marko zeer optimistisch na eerste training: "Beste vrijdag in tijden"

Red Bull Racing kende een aardige eerste vrije training voor de Formule 1 Grand Prix van Spanje. Max Verstappen zette zijn auto op de tweede plek neer, Sergio Perez kwam tot de vijfde tijd. Helmut Marko velt zijn oordeel na de eerste training.

Verstappen FP1 Spain
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Max Verstappen en Sergio Perez kwamen samen tot 55 rondjes tijdens de eerste vrije training op het Circuit de Barcelona-Catalunya. Op het oog een prima eerste sessie, al bleef Max Verstappen opmerkelijk lang in de auto zitten na die sessie. Aan adviseur Helmut Marko dan ook de logische vraag: wat is daar de reden van? "Dat heeft te maken met het rijgedrag. Hij legde in detail uit waar de auto wat zwakker is. Dat was verschillend met de harde en zachte banden", zo vertelt Marko tegenover ORF.

"Als je kijkt naar de laatste races is dit de beste vrijdag die we tot nu toe hebben gehad. En ik denk dat de problemen die we hebben, of ervoor zorgen dat we minder snel gaan, op zijn te lossen. Dat is een kwestie van fine-tuning." 

Daarbij geeft Marko aan dat het meer over het mechanische deel van de auto gaat dan het aerodynamische deel. Daarnaast zou het circuit in Barcelona de RB20 van Max Verstappen beter moeten liggen, zeker omdat er veel minder kerbstones en hobbels zijn. Toch was het rijgedrag dus niet perfect. Hoe ziet Marko dat? "Er zijn andere factoren dan springen van de auto. Het gaat om de juiste balans in de auto. Maar die details krijg je nu niet van mij, sorry."

McLaren & Perez

Lando Norris was in de eerste training 24 duizensten sneller dan Verstappen en Marko is daar niet door verrast. "Ik denk dat Mclaren het sterkste team was in de laatste drie races. Ik zou zeggen dat ze tactisch altijd de beste zijn geweest en qua snelheid waren ze soms superieur of op zijn minst gelijkwaardig. Vanuit dat oogpunt is het geen verrassing."

Wat gaat Red Bull dan doen om de auto beter te maken tijdens de tweede training? "We willen de wegligging van de auto verbeteren, zodat Max agressiever kan rijden zonder bandenslijtage te veroorzaken. Daarnaast willen we de auto beter in balans krijgen."

Sergio Perez zat ruim vier tienden achter Verstappen in de eerste training. Hoe kijkt Marko naar zijn sessie? "Drie tienden zou nog beter zijn geweest, maar het is veel beter dan in de laatste races. Toen zat hij er soms zelfs een seconde achter. Als je zo ver weg bent in de eerste training, is het moeilijk om dat in te halen. Tot nu toe gaat het de goede kant op", zo sluit Marko af.

Voorspel en win

Voorspelgame visual 2024

Wie wint de Grand Prix van Spanje 2024?

Speel mee en maak kans op een prachtige drivers cap van Max Verstappen!

Speel mee

Alle actie live bijwonen op Spa-Francorchamps én deelnemen aan een karting experience in het hart van het circuit?

WORD LID & WIN!

Praat mee!

Viaplay
x
Marko Red Bull-adviseur verklaart stuklopen iconisch partnership