De technisch directeur van Mercedes, James Allison, gaf vandaag (donderdag) tijdens de persconferentie te verstaan dat het systeem ( hier uitgelegd ) legaal is. Hij zou er zelfs meermaals met de FIA over van gedachten hebben gewisseld. De teamadviseur van Red Bull, Helmut Marko, is echter een andere mening toegedaan, zo laat hij in gesprek met Auto Bild weten: "Als je actief de stand van de wielen wijzigt, dan verandert de oppervlakte van de banden dat in contact staat met het asfalt. Daarmee verandert ook, ook al gaat het om marginale verschillen, de rijhoogte van de auto, waardoor het de werking heeft een actieve ophanging en dat is verboden in de Formule 1." Het punt wat Marko maakt staat duidelijk beschreven in het technische reglement van de Formule 1, in paragrafen 10.2.2 en 10.2.3. De vraag die nu centraal staat in deze kwestie is of Mercedes daadwerkelijk actief de ophanging aanpast, of de stuurinrichting? Wordt ongetwijfeld vervolgd, maar wat Helmut Marko betreft is het dus meer dan duidelijk hoe de vork in de steel steekt.
Meest gelezen