Sinds Honda haar herintrede als motorleverancier deed in 2015, kan het nog geen potten breken. Hoewel de betrouwbaarheid van de Honda goed is, komt de Japanse krachtbron nog steeds vermogen tekort ten opzichte van de andere power units op de Formule 1-grid. Honda doet er alles aan om meer pk's uit de motor te halen en introduceerde tijdens de Grand Prix van België de nieuwste spec 4-motor. Ook werd tijdens de afgelopen Japanse GP voor Red Bull een nieuwe brandstof geïntroduceerd, die een paar tienden moest opleveren. Red Bull-adviseur Helmut Marko ziet de achterstand van Honda qua vermogen vooral terugkomen op de zaterdag van een raceweekend. "Tijdens de kwalificatie lopen we nog duidelijk achter, zeker in vergelijking met Ferrari", vertelt hij aan Auto Motor und Sport . "Die namen in Japan op de rechte stukken acht tienden voorsprong ten opzichte van ons. Tijdens de race daarentegen waren we ongeveer even snel als Mercedes." Het is nog niet duidelijk of Honda ook motorleverancier is in de Formule 1 in 2021. Volgens Marko hangt dat af van de reglementswijzigingen voor dat seizoen. "Die moeten eerst worden geanalyseerd en dan moet Honda een besluit nemen." De Oostenrijker wil wel één ding terugzien in de reglementen: "Het is erg belangrijk dat de kosten voor de motorfabrikanten omlaag gaan." Luister hieronder naar de nieuwste F1-podcast van RacingNews365.
Meest gelezen