Als het over de vraag gaat of Max Verstappen Red Bull eerder gaat verlaten dan eind 2028 - het jaar waarin zijn contract afloopt - gaan er veel potentiële argumenten over de tafel. Onrust bij Red Bull wordt gezien als de voornaamste drijfveer, maar de geruchten gaan ook dat het nieuwe motorenproject van Red Bull niet bepaald de wind mee heeft.
Red Bull staat vanaf 2026 met een zelfgebouwde motor op de grid. De motor, in ontwikkeling door Red Bull Powertrains, staat al enige tijd op de testbank, maar de geruchten gaan dus dat de resultaten allesbehalve bemoedigend zijn. Indien waar is dat natuurlijk geen prettig vooruitzicht voor het kamp-Verstappen.
Geconfronteerd met die geruchten verwijst Marko die echter in gesprek met oe24 resoluut naar het Rijk der Fabelen. "3x raden wie dat soort geruchten verspreidt. We liggen volledig op schema", zo stelt hij Red Bull-fans gerust, ongetwijfeld doelend op Mercedes, het team dat Verstappen dus graag in zou lijven.
Maar wat als er onverhoopt toch een kink in de kabel komt en de motor hopeloos onderpresteert, is er dan een plan B? Nee, zo luidt het resolute antwoord van de Oostenrijker.
"Onze motor móét vanaf het eerste moment goed werken. Daarbij komen zoveel factoren om de hoek kijken. Denk aan bijvoorbeeld brandstof en de batterij. Het wordt interessant wie er dat jaar vooraan zullen staan, maar als het puur op vermogen aankomt, zullen wij zeker vooraan meedoen."
Ook interessant:
Verstappen en Norris trekken conclusie: vriendschap in F1 een illusie
Natuurlijk gooien we in dé F1-podcast de schuldvraag nog maar eens op. Hoe kijken de heren Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk naar het gebeuren tussen Max Verstappen en Lando Norris op de Red Bull Ring, zowel op als naast de baan?
Bekijk je podcast liever op YouTube, klik dan hier!
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
CvM
Iets anders kan hij uiteraard niet zeggen. Dat zeggen al die andere motorbouwers ook. Wij weten het niet, zo simpel is het.
Mr.C
Wij weten het niet maar zij ook niet. Ja ik weet ook wel dat er specs zijn waarbij je probeert zo dicht mogelijk erbij te komen. Maar mij punt is dat niemand van elkaar weet hoe dicht ze erbij zitten. En nog belangrijker: wat het verschil onderling is. Laat staan de betrouwbaarheid van de motor. Ik denk dat geen enkele coureur op basis van de motor wijziging in 2026 een goed onderbouwde keuze kan maken om te switchen in een team.
Droogdrin
Tja wat moet hij anders zeggen. Het ligt niet voor de hand dat RB Powertrains wel even een motor levert die mee kan doen met fabrikanten zoals Mercedes en Ferrari die al meer dan een eeuw motoren bouwen en innoveren
John Van Trijp
@Droogdrin misschien wel beter omdat ze out of the box kunnen denken. Zoals Ross Brawn team ook ineens wereldkampioen werd met Jenson Button omdat ze dingen anders deden. Je weet het niet en niemand kan er iets zinnigs over zeggen.
WillyVer
Ze hebben Ford aan boord en die weten ook wel hoe ze motoren moeten bouwen, ze hebben mensen overgenomen van andere teams. Als ze alle neuzen van hun motor-ontwerpers de zelfde kant op krijgen, moeten ze denk ik niet onderdoen voor Mercedes of Ferrari. Trouwens ervaring zegt ook niet alles, kijk maar naar Alpine.
Droogdrin
Ford heeft nog nooit iets zinvols gedaan in de F1. Ze wonnen met badges op Cosworth motoren
John Van Trijp
Vaak is het belangrijker wat iemand niet zegt dan wat er wel gezegd wordt. Dit past weer perfect in mijn overtuiging. Als Max voortijdig vertrekt bij RBR dan is dat omdat Horner er nog zit en hij besluit met Marko samen het team te verlaten.
MV17
Denk niet dat er uberhaupt iemand op dit moment iets zinnigs te zeggen heeft op. Ik neem aan dat ze niet in elkaars keuken kunnen kijken dus het is voorbarig om te zeggen dat je nu al vooraan zult staan, wie weet hebben de andere teams wel 3 grote stappen gemaakt. Uiteindelijk moet de praktijk uitwijzen hoe ze ervoor staan. En dan heb je ook nog de betrouwbaarheid van de motor nog.
lucas dassen
Ze willen allemaal max hebben . Er is maar 1 max en geen 10
Dit bericht is aangepast op: