Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Marko zet vraagtekens bij plotselinge snelheid Mercedes

Helmut Marko heeft geen flauw idee waarom Mercedes de afgelopen races plots weer het snelste team is op de rechte stukken. Hij noemt het verrassend.

De afgelopen elf races ging het alle kanten op in de Formule 1. Het seizoen begon met een sneller Mercedes, waarna Red Bull het heft vanaf de Grand Prix van Monaco in handen nam. Vanaf de Grand Prix van Groot-Brittannië ging het echter plots weer wat gelijker op, maar wist Mercedes wel het verschil te maken op de rechte stukken. Toch denkt Helmut Marko dat zijn team voor had moeten staan in de strijd om het kampioenschap. Hoe kan het toch dat het zo op en neer ging in de titelstrijd, zo wordt hem gevraagd in gesprek met Motorsport Magazine . "Het hangt er mee samen dat we op gelijke hoogte zijn met Mercedes. Dan geeft het de doorslag hoe het circuit er bij ligt en wat de temperaturen zijn. Dan ligt de ene of de andere partij voor." Bij elke race waren wij in ieder geval competitief en hadden we kunnen winnen", vervolgt hij. "In Baku hadden we de bandenproblemen, in Silverstone hadden we de crash en in Hongarije hadden we een auto zonder downforce. Al met al hebben we Mercedes bijgehaald en dat was ons doel. Zonder die laatste twee races hadden we de leiding gehad in het kampioenschap." Toch was Mercedes de afgelopen races aanzienlijk beter dan de weken daarvoor in Monaco, Azerbeidzjan en Oostenrijk. Op de rechte stukken vlogen ze, terwijl Honda in de weken daarvoor de sterkere motor had. Hoe kan dat toch? Marko moet het antwoord ook schuldig blijven, maar weet in ieder geval dat de Red Bull-krachtbron onveranderd is gebleven. "Onze performance is hetzelfde gebleven. De geruchten dat we door de FIA zijn tegengehouden kloppen niet, onze performance is gelijk gebleven", benadrukt hij. "Mercedes heeft sinds Silverstone een stap gemaakt en vermogen gewonnen, dat kunnen we zien op de GPS-data. Dat is verrassend, de topsnelheid is compleet anders. In de sectoren waar de motor de doorslag geeft is Mercedes de sterkste, al zijn ze dat natuurlijk de vorige jaren ook geweest." In Hongarije zat het toch weer dicht op elkaar, ondanks het feit dat Verstappen veel terrein toe moest geven in de kwalificatie. Marko heeft daar wel een uitleg voor. "Budapest is een van de sterkste circuits van Lewis. Hij heeft daar de laatste zeven races ofzo gewonnen. Om eerlijk te zijn hebben we daar ook niet de juiste balans weten te vinden. In de race hadden we waarschijnlijk de betere pace gehad, niet dominant, maar toch zou Mercedes de overhand hebben gehad", zo sluit hij af.

Viaplay
x
Hulkenberg 'Op weg naar nieuw F1-team'