Max Verstappen rijdt al sinds 2015 in de Formule 1 en maar had nooit de auto om voor de titel te vechten. Dit jaar gaf Red Bull hem echter wel die auto en Verstappen stelde niet teleur. De Nederlander won tien races, reed tien polepositions en won het kampioenschap bij de coureurs. De Red Bull-coureur deed dit allemaal met een rust en kalmte die iedereen verbaasde. Zelfs Helmut Marko, de ontdekker van Verstappen, was dit jaar onder de indruk van de Limburger. "De koelheid waarmee hij dit jaar heeft aangepakt, vind ik inderdaad indrukwekkend", zegt de adviseur van Red Bull in een interview met Motorsport.com . "Nerveus is sowieso het verkeerde woord bij Max. Hij voelt wel een bepaalde druk hoor, maar kan die goed onder controle houden. Op bepaalde momenten is er absoluut wel spanning, maar daarvoor hebben wij een heel goed team staan", voegt Marko toe.
'Verstappen is ook maar een mens'
Gianpiero Lambiase, de race-engineer van Verstappen, is volgens de Oostenrijker een heel belangrijk onderdeel van dat team. "Die heeft ook de autoriteit om Max soms duidelijk te zeggen welke kant we op gaan." De Red Bull-adviseur onthult dat Verstappen zeker af en toe wel wat druk voelt, maar hij laat dat niet van invloed zijn op zijn prestaties. "Max is uiteindelijk ook maar een mens en je merkt de spanning zeker wel, maar nervositeit in de zin dat het zijn prestaties of zijn aanpak beïnvloedt, nee, dat is bij hem niet te zien", concludeert Marko.
Verstappen is gegroeid als coureur
De Oostenrijker koos er in 2014 voor om de Nederlander naar de Formule 1 te halen en had ook veel invloed op de beslissing om Verstappen in 2016 midden in het seizoen Daniil Kvyat te laten vervangen bij Red Bull. De Nederlander wist zijn eerste race bij het topteam meteen te winnen en hiermee bewees de Limburger meteen zijn talent. Toch zag Marko dit jaar een andere coureur dan een paar jaar geleden en hij noemt de Grand Prix van de Verenigde Staten als voorbeeld. Verstappen verloor toen bij de start de leiding aan Lewis Hamilton maar wist uiteindelijk, geholpen door een goede strategie, toch de race te winnen. "Hij is iets minder agressief en kan nu beter naar het grotere plaatje kijken. Dat is een belangrijk verschil. En als we het toch over de race in Austin hebben, dan weet ik zeker dat hij in 2016 nog niet zijn verlies had genomen in de eerste bocht", denkt de Oostenrijker. "Max wilde in de beginjaren op ieder moment en onder alle omstandigheden het snelst zijn. Inmiddels heeft hij geleerd om dat te doseren en te leveren als het echt moet. De discrepantie is trouwens dat hij die volwassenheid tijdens zijn allereerste race voor Red Bull al wel liet zien."
Verstappen kan problemen beter relativeren
Dat is volgens Marko niet het enige wat door de jaren heen veranderd is bij de Nederlander. "Nog een belangrijk verschil is: als we een paar jaar geleden een probleem hadden tijdens een vrije training, dan explodeerde Max nog wel eens en liep hij te schelden door de pitbox." "Dat ongeduld nam hij soms ook mee de baan op, bijvoorbeeld als een achterblijver niet snel genoeg aan de kant ging. Nu is Max veel rustiger. Hij presteert constant en ook nog eens op een uitzonderlijk hoog niveau. Hij is echt een buitengewone coureur", voegt Marko toe.
Meest gelezen