Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Helmut Marko

Marko ziet Verstappen als 'belangrijke mijlpaal' in geschiedenis Red Bull

Twintig jaar geleden nam Red Bull het F1-team van Jaguar over om er Red Bull Racing van te maken. Nu, twintig jaar na dato, vertelt de man van het eerste uur Helmut Marko over de beginjaren van het team.

Marko Verstappen 2015
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De naam Red Bull is inmiddels niet meer weg te denken uit de Formule 1, maar toen het energiedrankjes bedrijf uit Oostenrijk eind 2004 Jaguar overkocht, verklaarde vele F1-kenners het team voor gek. Maar het liep helemaal anders, iets wat Helmut Marko nooit had verwacht.

"Allereerst, het was een ongelooflijk verhaal," aldus Marko in de podcast Inside Line. "Red Bull was al tien jaar lang aandeelhouder van Sauber en werd zelfs meerderheidsaandeelhouder. Maar het kreeg geen stemrecht. En in die periode was één podiumplaats het beste wat we konden bereiken."

Echter eind 2004 kwam er plots een kans voor Red Bull. Ford moest bezuinigen en wilde af van haar F1-team, Jaguar. Volgens Marko was Dietrich Mateschitz, de grote baas van Red Bull, meteen enthousiast: "Toen kwam de kans om een deal te sluiten met Jaguar. En tijdens deze onderhandelingen rook ik de kans om het hele team over te nemen voor een zeer gunstige prijs. En Mr. Mateschitz, die altijd positief en zeer visionair was, zei: 'Ja, laten we het proberen.' En deze woorden herinner ik me nog precies: 'misschien kunnen we een Grand Prix winnen'. Dus dat is hoe ons verhaal begon."

De belangrijkste verandering

Maar was die ene Grand Prix winnen het ultieme doel Volgens Marko niet: "Nee, nee, er was geen doel. Het was gewoon, laten we het proberen. Er was één doel en dat was: we gaan het anders doen. En toen we Jaguar kochten, hadden we veel veranderingen. We brachten een energiestation, we brachten een eigen magazine, we hadden een soort schoonheidswedstrijd enzovoort. We namen op dat moment ook Christian Horner aan (als teambaas), een heel jonge kerel zonder Formule 1-ervaring."

Toch werd het 'partyteam', zoals men bekend stond in de paddock, uiteindelijk een serieuze uitdager van de gevestigde orde. Volgens Marko was daar één moment cruciaal voor: "De verandering voor mij was om Adrian Newey te contracteren, want hij was de enige in het team met ervaring in kampioenschappen en hij bracht alle kennis mee, maar ook de eisen die nodig zijn om van het team een winnend team te maken."

"Ik denk dat dat één van de mijlpalen was. Maar ook de coureurs zijn belangrijk (in dit verhaal red.). We zijn er erg trots op dat we Sebastian Vettel en Max Verstappen hebben gecontracteerd, die allebei uit ons juniorprogramma kwamen, en dat ze wereldkampioen zijn geworden. En dat is nog iets wat Mateschitz heeft gezegd: 'wij kopen geen sterren. Wij maken sterren'," zo sluit Marko af.

We verloten maar liefst 10 schaalmodellen en 10 caps onder onze YouTube-abonnees! Maak nu kans op één van deze prijzen door je te abonneren op ons YouTube-kanaal én te reageren onder de video via de onderstaande knop.

Abonneer, reageer en win!

Praat mee!

Viaplay
x