Welke motor ligt er na 2021 achterin de Red Bull-bolide? Het is een dilemma die bij de Oostenrijkse renstal ongetwijfeld voor heel wat hoofdbrekens zorgt. Gaat het op zoek naar een nieuwe motorleverancier die nog niet aanwezig is in de Formule 1, gaat het verder met Renault, Mercedes of Ferrari, of koopt het de Honda-motoren en al de daarbij horen informatie over en bouwt het team binnenshuis verder aan de Japanse krachtbron? Wat de keuze dan ook mag worden, Red Bull-adviseur Helmut Marko is nog steeds teleurgesteld dat Honda de sport gaat verlaten en wijst naar de FIA en de Formule 1-bazen. "Ze hadden er eerder voor moeten zorgen dat de motorkosten lager zouden worden", zo jammert Marko in gesprek met Auto Motor und Sport . De overgang naar CO2-neutrale brandstof per 2023, die op papier helemaal in het milieuvriendelijkere toekomststraatje van Honda zou passen, heeft de Japanse motorleverancier niet van gedachten weten te veranderen. "Ook daar moeten ze opnieuw kosten voor maken. Vanaf 2022 moet er daarom een nieuwe cilinder worden ontwikkeld die de motor geschikt maakt voor biobrandstoffen. Vanaf 2023 moet je een nieuwe motor ontwikkelen die op zulke brandstoffen loopt. Ook dit kost allemaal geld", benadrukt Marko. In aanloop naar de Duitse Grand Prix ging hij samen met Red Bull-teambaas Christian Horner op bezoek bij de grote baas van Red Bull, Dietrich Mateschitz. Daar praatten ze over de toekomst van het team en werd het volgens Marko duidelijk dat het team bereid zal zijn om diep in de buidel te tasten. "Het klopt dat we tegen elke prijs aan een motor willen komen, maar we zullen niet elke mogelijke motor kiezen", zo legt de Oostenrijker uit. Maar een nieuwe motorpartij de sport inbrengen lijkt eigenlijk geen mogelijkheid. Marko legt uit waarom. "Voor een periode van slechts vier jaar tot de volgende motorregels (in 2026, red.), zal niemand diep in de buidel willen tasten om de sport in te komen. Iedereen weet bovendien dat je niet de sport in kan komen en meteen competitief kan zijn. De hybride technologie is daar te gecompliceerd en te duur voor." Renault, Mercedes of Ferrari dan? Ook dat geniet niet per se de voorkeur bij Marko. Mercedes zal namelijk niet willen leveren aan Red Bull, terwijl Renault haar motor ontwikkelt voor het eigen chassis. "Dan moeten we het met een motor doen die geschikt is voor hun chassis en dan moeten wij compromissen maken, al zal het zelfde natuurlijk gelden voor een motor van Mercedes of Ferrari." Laatstgenoemde motor presteert momenteel heel slecht. De Italiaanse krachtbron lijkt dan ook logischerwijs helemaal onderaan het lijstje te staan, al verwacht Marko niet dat Ferrari nog lang zo'n slechte motor zal hebben. "F1 kan het zich niet permitteren dat Ferrari zo lang aan de achterkant van het middenveld rond blijft rijden", zo hint hij naar een wederopstanding van Ferrari. De opties lijken dus gelimiteerd en zoals Marko eerder al zei, wordt een vertrek van Red Bull uit de sport nog niet uitgesloten. "Max heeft in zijn contract staan dat hij een competitieve motor moet hebben, maar dat is natuurlijk ook wat wij willen. Zonder een motor die het ons mogelijk maakt om te strijden voor de wereldtitel, is het Formule 1-project voor ons niet interessant", aldus de grote Red Bull-adviseur.
Verstappen en Red Bull hoeven niet te wanhopen door het vertrek van Honda. Dit, de voorbeschouwing op de GP van de Eifel en meer in de nieuwste aflevering van de F1-podcast van RacingNews365 met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen.
Meest gelezen