Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

"Marquez heeft om problemen heen moeten rijden om zesde MotoGP-titel te winnen"

Marc Marquez heeft zijn wereldtitels de afgelopen jaren met enige souplesse weten te pakken, maar voor zijn Repsol Honda-team was dat geen reden om de ontwikkeling op een lager pitje te zetten. Integendeel, de Japanse constructeur voelde vooral de hete adem van Ducati in de nek en besloot hierom de focus te richten op de krachtbron.

Met het oog op het nieuwe seizoen besloot het team van Honda afgelopen winter de aandacht te vestigen op het verbeteren van de krachtbron, een niet onbelangrijk onderdeel van een MotoGP-machine. In de voorbij jaren was met name de acceleratie en topsnelheid van de Honda niet op het niveau van de concurrentie, vooral in vergelijking met Ducati. Voor het seizoen van 2019 besloot Honda's technische leiding de filosofie van zijn tweewieler tamelijk drastisch te veranderen, in de hoop dat sterrijder Marquez zijn rijstijl tijdig kon aanpassen en het hiermee de concurrentie voor kon blijven. In een interview met Crash vertelt Takeo Yokoyama, Honda's technisch directeur, over de veranderingen die het team en Marquez hebben doorgemaakt in aanloop naar en gedurende het huidige MotoGP-seizoen. "Om eerlijk te zijn: ja, zijn rijstijl is behoorlijk veranderd dit jaar. We wisten dat we de beste rijder ter wereld in huis hadden, dus probeerden we afgelopen winter een krachtigere motor voor hem te ontwikkelen. Immers, zonder vermogen ben je op het rechte stuk weerloos. Zelfs de beste rijder op aarde kan dan niets doen. Hoewel we wisten dat er andere problemen door zouden ontstaan, besloten we om Marquez zoveel mogelijk vermogen te geven. Blijkt dat het inderdaad problemen oplevert, dan zal hij hier als beste rijder op aarde wel mee om kunnen gaan." Het mag duidelijk zijn dat Repsol Honda de juiste keuze heeft gemaakt. Met slechts één uitvalbeurt dit jaar en daarnaast enkel eerste of tweede plaatsen in de Grands Prix heeft het team vier wedstrijden voor het einde van het seizoen de titel binnengehaald. Dit terwijl andere Honda-rijders dit jaar totaal niet uit de verf zijn gekomen op de machine: na Marquez is Cal Crutchlow op pas de negende positie in het klassement te vinden. Takaaki Nakagami volgt op de twaalfde positie, Jorge Lorenzo bungelt op de negentiende positie. Luister hieronder naar de nieuwste F1-podcast van RacingNews365, waarin we uitgebreid vooruitblikken op de voor Honda zo belangrijke GP van Japan.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi