Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Massa onder vuur na snoeiharde kritiek op IndyCar-veiligheid

Felipe Massa heeft zich niet erg populair gemaakt onder de IndyCar-coureurs. De Braziliaan verweet de klasse een gebrek aan inzet om de veiligheid te verbeteren, een gevoelig thema na de megaklapper van Robert Wickens.

Robert Wickens liep ruim een week geleden ernstige verwondingen op toen zijn IndyCar-bolide op hoge snelheid tegen de afrastering van Pocono Raceway terechtkwam. In de nasleep van die crash liet Felipe Massa zich ontvallen dat de IndyCar 'vrijwel niets' doet om de veiligheid van de sport te verbeteren, dit in tegenstelling tot de Formule 1.

Met zijn uitlatingen heeft Massa zich de woede van het IndyCar-circus op zijn hals gehaald: "Ik ben het totaal niet met je eens", zo laat teambaas Michael Andretti in een tweet aan Massa weten. "Er wordt in onze klasse heel veel onderzoek gedaan naar manieren om de sport te verbeteren, maar we willen honderd procent zeker zijn van de werking van iets, voordat we dat introduceren."

Andretti doelt daarmee op het aeroscreen dat getest wordt als alternatief voor de halo. De halo is als concept sowieso voor de IndyCar niet geschikt, weet fulltime IndyCar-coureur Graham Rahal. "De halo brengt visuele beperkingen met zich mee. Op ovals moet je alles om je heen kunnen zien en dat lukt niet met zo'n beschermende beugel boven je hoofd. Met een aeroscreen voorkom je bovendien dat kleine brokstukken alsnog in de cockpit terechtkomen en daarnaast ziet het er veel beter uit." Rahal vervolgt zijn betoog met een waslijst aan veiligheidsmaatregelen die in recente jaren hun intrede hebben gedaan in de sport: "We hebben de SAFER Barrier geïntroduceerd. We dragen sensoren in onze oren, we hebben op elk circuit een toegewijd veiligheidsteam standby staan, en alle grote onderdelen van de wagen zijn met extra kabels aan het chassis bevestigd." "Dankzij ons veilige chassis is Robert Wickens bovendien in staat zijn crash, zelfs na dergelijk verwoestende impact, na te vertellen."

Viaplay
x
Breaking Aston Martin in protest tegen uitslag kwalificatie