Robert Wickens liep ruim een week geleden ernstige verwondingen op toen zijn IndyCar-bolide op hoge snelheid tegen de afrastering van Pocono Raceway terechtkwam. In de nasleep van die crash liet Felipe Massa zich ontvallen dat de IndyCar 'vrijwel niets' doet om de veiligheid van de sport te verbeteren, dit in tegenstelling tot de Formule 1.
Met zijn uitlatingen heeft Massa zich de woede van het IndyCar-circus op zijn hals gehaald: "Ik ben het totaal niet met je eens", zo laat teambaas Michael Andretti in een tweet aan Massa weten. "Er wordt in onze klasse heel veel onderzoek gedaan naar manieren om de sport te verbeteren, maar we willen honderd procent zeker zijn van de werking van iets, voordat we dat introduceren."
Andretti doelt daarmee op het aeroscreen dat getest wordt als alternatief voor de halo. De halo is als concept sowieso voor de IndyCar niet geschikt, weet fulltime IndyCar-coureur Graham Rahal. "De halo brengt visuele beperkingen met zich mee. Op ovals moet je alles om je heen kunnen zien en dat lukt niet met zo'n beschermende beugel boven je hoofd. Met een aeroscreen voorkom je bovendien dat kleine brokstukken alsnog in de cockpit terechtkomen en daarnaast ziet het er veel beter uit." Rahal vervolgt zijn betoog met een waslijst aan veiligheidsmaatregelen die in recente jaren hun intrede hebben gedaan in de sport: "We hebben de SAFER Barrier geïntroduceerd. We dragen sensoren in onze oren, we hebben op elk circuit een toegewijd veiligheidsteam standby staan, en alle grote onderdelen van de wagen zijn met extra kabels aan het chassis bevestigd." "Dankzij ons veilige chassis is Robert Wickens bovendien in staat zijn crash, zelfs na dergelijk verwoestende impact, na te vertellen."
Meest gelezen