Volgend jaar wordt de budgetlimiet ingevoerd in de Formule 1. Over de hoogte daarvan, ooit ingesteld op 175 miljoen dollar, wordt nog gediscussieerd, maar het lijkt onafwendbaar dat er heel veel banen zullen sneuvelen. The Daily Telegraph berekende dat de zeven in het Verenigd Koninkrijk gevestigde teams gezamenlijk zo'n 460 miljoen dollar kwijt zijn aan salarissen. Volgens het Britse medium staan er daardoor zo'n 1600 banen op de tocht, simpelweg omdat de salarissen niet betaald kunnen worden. Dat staat ongeveer gelijk aan 37% van het personeel. Enkel de salarissen van de coureurs en de mensen die zich bezighouden met de ontwikkeling van de motoren, vallen immers niet onder de budgetlimiet. Wat te doen met die 1600 man personeel en evengoed met het personeel van de niet in Engeland in gesitueerde teams die boventallig zijn? Ferrari, Mercedes, Renault en McLaren zouden mensen onder kunnen brengen in de personenauto-tak van het merk, terwijl Red Bull ook technologische nevenprojecten heeft waarin het Red Bull Racing-personeel goed tot zijn recht kan komen. Het valt echter te betwijfelen of er voor iedereen vervangend werk te vinden is. Voor de autosportindustrie zou die de volgende klap betekenen. Door de huidige coronacrisis zijn al veel (flexibele) arbeidsplaatsen verdwenen en zitten veel medewerkers momenteel noodgedwongen thuis.
Meest gelezen