15:00 uur: Met de redactie stemmen we de laatste zaken af en wagen we ons nog aan een laatste voorspelling. Slechts één iemand tipt Max voor de winst, maar ik zet hem op de tweede positie. Mijn voorgevoel zegt dat het een bijzondere race kan worden voor de Nederlander, iets waar ik zaterdagavond nog over sprak met een van de collega’s. De warmte, de Red Bull Ring en Max die ver naar voren staat. Alle ingrediënten zijn aanwezig. 15:12 uur: Shit! De start van Verstappen mislukt compleet en na een ronde ligt hij slechts op de zevende plek. Natuurlijk, Norris en Raikkonen moet hij voorbij razen. Aanhaken bij Vettel is het devies, maar dat lukt niet. Daarmee lijkt de vijfde plaats weer het maximale. Ronde na ronde verandert er niets in dat beeld. 15:35 uur: Het is pitstop-time in de Formule 1 en er gebeurt van alles. Vettels banden staan niet klaar en hij verliest kostbare seconden. Hamilton wisselt zijn voorvleugel en Max profiteert. Lewis is ‘in the pocket' en verrassend genoeg vindt de Red Bull-coureur een wonderbaarlijk tempo op de harde band. 16:00 uur: Het besef dat Verstappen nog lang niet klaar is, komt. Ronde na ronde verbetert hij de snelste raceronde. Op de korte Red Bull Ring is het lastig om veel tijd goed te maken, maar Vettel komt in zijn vizier. Verstappen jaagt op de Ferrari: “Vreet hem op!”, roep ik in mijn enthousiasme en warempel, Max luistert en pakt na enkele pogingen Vettel. 16:15 uur: “Losing power!”, niet de boodschap die je van Verstappen wil horen. Hij jaagt op Valtteri Bottas en zit bijna aan de staart van de Mercedes. De hartslag loopt op want, P3 lijkt niet het eindstation voor Verstappen te zijn. Gelukkig blijkt het loos alarm en Bottas zet de deur wagenwijd open. De hartslag is inmiddels opgelopen tot 160. Vijf seconden richting Leclerc, kan het nog? 16:30 uur: Het gat is nu echt gedicht en Verstappen meldt zich bij Leclerc. Krijgen we een echt gevecht voor de zege in Oostenrijk? Met nog enkele ronden te gaan neemt de spanning toe en stijgt de temperatuur op de redactie naar vijftig graden! Gaat Max hem nog winnen? Wat doen we met het verslag? Welke titel kiezen we? Nee, Max maakte het ons niet makkelijk!
16:32 uur: Verstappen doet het! Ongelooflijk! Hij pakt Leclerc, maar raakt hem ook. Krijgen we wederom het gezever over straffen? Juist! Daar is direct het bericht ‘under investigation’. Mijn racehart huilt… 16:35 uur: MAX VERSTAPPEN WINT DE GP VAN OOSTENRIJK!! Tijd om te genieten is er niet. Het verslag moet online, de uitslag moet gereed gemaakt worden. Ondertussen tikt collega Jan snel het bericht dat de zege van Max op losse schroeven staat. 16:40 uur: Direct door naar de podiumquotes. Verstappen is dolblij, maar Leclerc mekkert wat. Uitwerken en online ermee. Ik race de quotes van Max online. Pfff… het tempo ligt hoog! 17:00 uur: Ferrari vindt dat Verstappen een straf verdient. Bekend is dat Leclerc en Verstappen zich om 18:00 uur moeten melden. Het politieke spel is begonnen. Ferrari voert de druk op de wedstrijdleiding op. Ondertussen bloedt mijn racehart verder. Het kan toch niet zo zijn dat we weer een andere winnaar krijgen of belachelijke straffen zien? 18:00 uur: Verstappen en Leclerc komen aan bij de stewards, maar de race is al anderhalf uur voorbij. Het is wachten op het oordeel van de ‘scheidsrechters’ in de Formule 1. De mannen die, helaas, vaak een andere mening hebben dan ik heb. Ik ben het type dat houdt van racen, puur racen. En nee, niet alleen als de naam Verstappen is. De Formule 1 van de jaren 90, de Amerikaanse raceklassen, daar kan je me 's nachts voor wakker maken, de moderne F1 met al haar betuttelende straffen niet. 18:35 uur: Verstappen en Leclerc komen met strakke gezichten naar buiten gelopen. Al snel wordt duidelijk dat er nog geen beslissing is genomen. Kan het nu echt zo moeilijk zijn? We plaatsen snel een update op onze site. 19:00 uur: Met pieken van 30.000 gelijktijdige bezoekers en 10.000 pageviews per minuut draait de site nog altijd als een tierelier. De Formule 1-fans zitten, net als ik, in spanning: houdt Max zijn zege of niet. De telefoon staat roodgloeiend, want iedereen wil iets van me weten. Krijgt hij wel of geen straf? Wat vind ik er ervan? Simpel: geen straf, gewoon racen. De frustratie neemt bij me toe, want de racefans (en ik) wachten al tweeënhalf uur op het oordeel! Die spanning is niet goed voor je hart.. 19:45 uur: YES! Fucking hell yes! Eindelijk! De wedstrijdleiding besluit om Verstappen niet te straffen. Lang leve de Formule 1, racen is nog toegestaan! Was het onder druk van F1-eigenaar Liberty Media? Dat zou best eens kunnen, want het Max ontnemen van de zege zou voor bijzonder veel weerstand zorgen. Snel maak ik met Jan het programma voor de rest van de avond. Tranen bij Honda, vreugde bij Red Bull en verdriet bij Ferrari. Er gebeurt zoveel deze dag! De bewogen racedag, die vooraf een stuk minder enerverend werd geacht, komt rond de klok van 22:30 uur ten einde. Inmiddels ben ik voor mijn gevoel honderd jaar ouder geworden, maar het recht zegevierde. Max Verstappen schitterde op de Red Bull Ring en deed het onmogelijke. Het zijn de dagen waarvan je over twintig jaar nog exact weet wat je deed, de F1-races waarvoor ik dit vak heb gekozen. Eens in de zoveel jaar zie je dit soort bijzondere races, deze bijzondere momenten – Ze staan in je geheugen gegrift en hebben een speciaal plaatsje in mijn hart, mijn racehart, dat op zondag 30 juni wel honderd jaar ouder is geworden! Uiteindelijk was dit het allemaal waard, het zijn echt de dagen waarvoor je het doet. De recorddagen voor de site, de dagen waarop autosport hoogtij viert en de dagen waarop ik jou als bezoeker dankbaar ben dat je de sport ook in moeilijke tijden steunt. The race goes on!
Meest gelezen