Het duurt een goed kwartier voordat er een eerste tijd op de klokken staat. Met wat installatieronden vegen de rijders de baan schoon, voordat men er goed voor gaat zitten. Ferrari grijpt de kop op het moment dat Mercedes' Lewis Hamilton en Valtteri Bottas zich nog niet eens op de baan hebben laten zien. Op het moment dat ze dat wel doen, na een dik halfuur, grijpt Mercedes met Lewis Hamilton de koppositie, maar niet veel later duiken de Red Bulls van Max Verstappen en Daniel Ricciardo alweer onder die tijd. Iedereen in die top tien heeft dan enkel nog maar op de allerzachtste hypersofts gereden. Wie na exact drie kwartier een blikt werpt op de tijdentabel ziet dat Antonio Giovinazzi er namens Sauber goed bij zit en zelfs sneller is dan Marcus Ericsson. De Italiaan, volgend jaar racecoureur bij datzelfde team, zou niet de snelste van de drie vrijdagrijders (Nicholas Latifi reed voor Force India, Lando Norris voor McLaren) blijken te zijn. Die eer valt te beurt aan Latifi.
Na dat eerste blok worden de hypersofts door Mercedes en Ferrari ingewisseld voor de ultrasofts. Daarop worden de tijden van eerder uit de sessie niet of nauwelijks verbeterd, waardoor de subtoppers van Renault die wel een nieuw setje hypersofts zijn gaan halen zich achter de beide Red Bulls in de bovenste regionen melden. Max Verstappen en Daniel Ricciardo kiezen beiden ook voor een nieuw setje hypersofts, waarmee de Nederlander met een volle seconde onder de op dat moment snelste tijd van zijn teamgenoot duikt. Omdat Ferrari en Mercedes niet meer voor hypersofts, die overigens snel blijken te slijten in Mexico, kiezen, blijven Red Bull en het verrassende Renault bovenaan staan. Mercedes volgt op de plaatsen vijf en zes, Ferrari op zeven en acht.
Meest gelezen