De aanloop naar de kwalificatie verliep rommelig binnen Red Bull. De verhalen over de crash in Bahrein en het motorprobleem van Ricciardo zorgden voor afleiding. "Dat soort dingen vergeet je niet, maar dat probeer je om te zetten in iets positiefs. Dat hebben we gewoon geprobeerd vandaag. Ik denk dat we het maximale uit de omstandigheden hebben gehaald. We verliezen gewoon erg veel op het rechte stuk." De topsnelheid van Verstappen was liefst tien kilometer per uur lager dan die van Vettel. In de eerste twee sectoren kon de Nederlander in de buurt blijven van de tijden van de Ferrari's, maar in de laatste sector verloor hij meer dan een halve seconde. "Het gat is iets groter dan verwacht. In de kwalificatie schroeven ze de motor open en dan hebben we geen kans. Bij ons was het vermogen niet top en waren er problemen met de limiter tijdens de laatste training. P robleem zit in de software en dat kan je na de kwalificatie niet oplossen."
"Ferrari gaat dit weekend erg snel op het rechte stuk, zelfs sneller dan Mercedes. Als je die allebei hebt kan je zo'n kwalificatie rijden." Red Bull hanteert als enige topteam een andere strategie en neemt daarbij een gok. Ferrari en Mercedes starten op de soft banden, terwijl Red Bull op de zachtere ultrasoft band start. Wat zijn de plannen voor de race? "We moeten even kijken want we starten op de ultra's. In de race zullen we er dichter bij zitten, maar of het genoeg is weet ik niet als je kijkt naar het gat tijdens de kwalificatie."
Meest gelezen