Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Max Verstappen: 'Ik mag de muur niet raken in Canada'

Het semi-stratencircuit van Montreal is een lastig baantje. Bij de chicanes is de muur dichtbij en de Wall of Champions was voor veel toppers het eindstation. De beroemde chicane aan het einde van het rechte stuk is lastig erkent Max Verstappen.

Na zijn crash in Monaco is er Max Verstappen veel aan gelegen om uit de muur te blijven in Canada. Een foutloos weekend met een uitstekend resultaat is nodig om het zelfvertrouwen een boost te geven en de kritiek te doen verstommen. Op het Circuit Gilles Villeneuve is de laatste chicane de scherprechter. "Je komt met zo'n hoge snelheid bij de laatste chicane aan dat je remmen wat afgekoeld kunnen zijn. Dit betekent dat je zeer voorzichtig moet zijn, iedere ronde weer." Het aanremmen voor de chicane is cruciaal. Een paar meter te vroeg en je verliest veel snelheid, maar een meter te laat kan resulteren in een kus met de beroemde muur. "Het aanremmen bepaalt ook de snelheid bij het uitkomen van de chicane. Goed aanremmen is belangrijk, want de muur is er dichtbij. Cruciaal is om deze muur niet te schampen, want dan kunnen je velgen eraan gaan."

"Een millimeter of een centimeter maakt daarbij al het verschil, maar je moet uit de muur blijven", weet de Red Bull-coureur. De eerste bochtencombinatie is volgens Verstappen speciaal. Direct na de start gaan de coureurs een links-rechts combinatie in. Een mooie gelegenheid om in te halen, maar ook een sfeervolle plaats. "De eerste twee bochten zijn een mooie combinatie, met de tribunes die volgepakt zijn. Je krijgt er het gevoel dat je door een stadion rijdt. Dit maakt de start van de race nog wat specialer."

Viaplay
x
Analyse GP Spanje sleutelmoment in Formule 1-kampioenschap