Het proces van de 'geboorte' van een Formule 1 auto is er een van maanden. Vaak maken de teams er op social media ook een show van. Momenten als het schuimen van een stoeltje of de eerste start van de motor worden gedeeld in teaser-video's. Max Verstappen zag de nieuwe RB14 pas net voor de presentatie als complete auto. " Ik heb natuurlijk het stoeltje gepast, maar dat was alleen de monocoque die klaar was. De andere onderdelen waren volgens mij pas twee of drie dagen voor de presentatie klaar." Binnen Red Bull overheerst een goed gevoel, maar het team trok geen te grote broek aan en had geleerd van de verhalen van 2017. Toen riep het team dat het mee kon strijden om de wereldtitel, maar was de nieuwe auto een mispeer. Verstappen is dan ook gereserveerd in zijn bewoordingen. "Je kan wel positief zijn, maar je weet niet wat de anderen doen. Je ziet natuurlijk de cijfers en alles ziet er positief uit. Dan is het afwachten tot je op het circuit komen om te kijken of alles ook klopt en wat de anderen gedaan hebben."
De input van een coureur is belangrijk bij de ontwikkeling van een auto. Aan Olav Mol legt Verstappen zijn rol in dat proces uit. "Ik geef feedback over wat ik graag anders wil aan de auto. Meer grip in het midden van de bocht of bij het ingaan van de bochten. Dan heeft het team ideeën en gaan ze dat aanpassen. Zij weten ook wat de tekortkomingen zijn ten opzichte van Mercedes en Ferrari. Ik ben natuurlijk niet de aerodynamica specialist, dat laat ik over aan Adrian Newey en zijn team." De RB14 zoals we die in Barcelona zagen is niet de auto zoals die aan de start verschijnt in Australië. Red Bull heeft al onderdelen op de plank liggen die de auto sneller moeten maken. "In Australië hebben we nieuwe onderdelen, die gaan we niet eens testen omdat we zeker weten dat die beter zijn. Nu is het hier een kwestie van onderdelen testen zodat we weten dat ze het ook uithouden. De echte performance onderdelen komen in Australië."
Meest gelezen