vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Max Verstappen met Honda in voetsporen vader Jos

Max Verstappen rijdt volgend jaar met Honda-motoren in de Formule 1, waarmee hij in de voetsporen treedt van vader Jos. Aan het eind van de vorige eeuw was de Nederlander de kartrekker van Honda's Formule 1-project, waar genoeg geld achter zat, maar dat nooit de grid haalde.

Zo kon het zijn dat het museumstuk op de foto hierboven nooit meer werd dan een museumstuk. De Honda RA099 was een beauty van een auto, kaal als hij was, en het mooiste van alles was dat hij altijd werd bestuurd door Jos Verstappen.

Jos Verstappen was een vrij man, nadat hij na een kortstondig Stewart-avontuur in 1998 zonder zitje zat voor het seizoen 1999. Honda was bezig een eigen Formule 1-team op poten te zetten, onder aanvoering van voormalig Ferrari- en Tyrrell-ontwerper Harvey Postlethwaite en zocht een potente rijder. Aan geld vanuit Japan was geen gebrek, waardoor er vlot ontwikkeld kon worden om op tijd klaar te zijn voor het Grand Prix debuut in 2000.

De combinatie Verstappen/RA099 was veelbelovend. Tijdens testsessies waren ze snel genoeg om mee te kunnen komen in het Formule 1-middenveld van toen, wat gevormd werd door teams als Sauber, Prost, Stewart en BAR. Niets leek een succesverhaal in de weg te staan en men had blind vertrouwen in de kwaliteiten van Verstappen.

Tegelijkertijd vaarde men ook blind op de expertise van Postlethwaite, misschien wel te veel. Toen de Brit plotseling kwam te overlijden door een hartaanval wist men niet wat men met het project aan moest en trok men de stekker eruit. Verstappen zat weer zonder werk en Honda zou pas in 2006 als fabrieksteam op de grid verschijnen.

In de tussenliggende jaren was Honda niet absent in de Formule 1. Het Honda-blok kwam in 2000 achterin de BAR te liggen, het team dat niet geheel toevallig uit zou groeien tot het latere Honda, met Jenson Button als vaandeldrager en met Takuma Sato als Japanse inbreng.

En Jos Verstappen dan? Die stond in 2000 alsnog op de grid, voor wat mag worden beschouwd als zijn beste jaar in de Formule 1. Met de verrassend snelle, maar onbetrouwbare Arrows A21 wist hij met regelmatig indruk te maken met onder andere een vijfde plaats in Canada en een vierde plaats op Monza.