Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Max Verstappen met Honda in voetsporen vader Jos

Max Verstappen rijdt volgend jaar met Honda-motoren in de Formule 1, waarmee hij in de voetsporen treedt van vader Jos. Aan het eind van de vorige eeuw was de Nederlander de kartrekker van Honda's Formule 1-project, waar genoeg geld achter zat, maar dat nooit de grid haalde.

Zo kon het zijn dat het museumstuk op de foto hierboven nooit meer werd dan een museumstuk. De Honda RA099 was een beauty van een auto, kaal als hij was, en het mooiste van alles was dat hij altijd werd bestuurd door Jos Verstappen.

Jos Verstappen was een vrij man, nadat hij na een kortstondig Stewart-avontuur in 1998 zonder zitje zat voor het seizoen 1999. Honda was bezig een eigen Formule 1-team op poten te zetten, onder aanvoering van voormalig Ferrari- en Tyrrell-ontwerper Harvey Postlethwaite en zocht een potente rijder. Aan geld vanuit Japan was geen gebrek, waardoor er vlot ontwikkeld kon worden om op tijd klaar te zijn voor het Grand Prix debuut in 2000. De combinatie Verstappen/RA099 was veelbelovend. Tijdens testsessies waren ze snel genoeg om mee te kunnen komen in het Formule 1-middenveld van toen, wat gevormd werd door teams als Sauber, Prost, Stewart en BAR. Niets leek een succesverhaal in de weg te staan en men had blind vertrouwen in de kwaliteiten van Verstappen. Tegelijkertijd vaarde men ook blind op de expertise van Postlethwaite, misschien wel te veel. Toen de Brit plotseling kwam te overlijden door een hartaanval wist men niet wat men met het project aan moest en trok men de stekker eruit. Verstappen zat weer zonder werk en Honda zou pas in 2006 als fabrieksteam op de grid verschijnen. In de tussenliggende jaren was Honda niet absent in de Formule 1. Het Honda-blok kwam in 2000 achterin de BAR te liggen, het team dat niet geheel toevallig uit zou groeien tot het latere Honda, met Jenson Button als vaandeldrager en met Takuma Sato als Japanse inbreng. En Jos Verstappen dan? Die stond in 2000 alsnog op de grid, voor wat mag worden beschouwd als zijn beste jaar in de Formule 1. Met de verrassend snelle, maar onbetrouwbare Arrows A21 wist hij met regelmatig indruk te maken met onder andere een vijfde plaats in Canada en een vierde plaats op Monza.

Viaplay
x
Breaking FIA verwerpt protest Aston Martin