Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Max Verstappen: "Mijn rijstijl is nu heel anders dan toen ik debuteerde"

Racende vaders en zonen in de Formule 1, het is een zeldzaamheid. Laat staan vaders en zoons die beiden op het F1-podium stonden - iets dat Jos en Max Verstappen realiseerden. Maar hoe zou Max gepresteerd hebben in de periode waarin Jos actief was in de Formule 1?

Vader Jos en zoon Max Verstappen bespreken dit samen met voormalig F1-coureur David Coulthard tijdens een sessie van sponsor Carnext.com. Coulthard trapt daarbij af: "Max, denk je dat je net zo goed was als je vader in zijn tijd?" Verstappen senior reed in de veelbesproken jaren 90 en het begin van de 00's in de Formule 1. Met name in de jaren 90 waren de auto's licht, onvoorspelbaar en was het downforce niveau veel lager dan tegenwoordig. "Dat is moeilijk te zeggen, het was een andere periode met andere auto’s. Maar eerlijk gezegd denk ik dat als je goed bent, je jezelf aan iedere auto aan kan passen. Of het nu een F1-auto is of een GT-car. Je moet jezelf aanpassen aan de situatie." "Ook nu is de auto heel anders dan toen ik in 2015 debuteerde in de Formule 1. De rijstijl die ik toen had was ook anders, je moet jezelf continu blijven aanpassen." Verstappen senior kent geen twijfel: "Het was zeker meer fysiek voor je armen, maar de g-krachten die ze moeten verduren zijn hoger nu. Ik weet zeker dat Max zich ook aan kon passen aan de auto’s in onze tijd." "De auto’s waren nerveuzer. We waren veel meer aan het vechten met de auto. Ook omdat ze niet zo gebalanceerd waren in die tijd. Het was zeker uitdagender in onze tijd." Coulthard, die in zijn loopbaan onder meer uitkwam voor Williams, McLaren en Red Bull, glundert als hij terugdenkt aan die periode: "Zelfs de rechte stukken waren lastig toen! We zijn het erover eens dat de g-krachten veel hoger zijn nu, zeker in de kwalificatie. De auto’s hebben brede vleugels en banden, maar het racen in onze periode was moeilijker. De auto’s bewogen veel meer en waren lichter. 730 kilo’s nu ten opzichte van 605 kilo’s toen en soms zelfs lichter. Het waren kleinere auto’s." Romain Grosjean overleefde een horrorcrash tijdens de GP van Bahrein. Max Verstappen was allerminst onder de indruk van Alexander Albon en voert de druk op Red Bull op. Dit en meer in de F1-podcast van RacingNews365 met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen, die hieronder is te beluisteren.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi