De achilleshiel van Renault vormt dit jaar de Renault-motor. Met de overstap naar Honda in 2019 neemt het team een risico. Kan Honda na vier slechte jaren ineens wel een topmotor ontwikkelen, die krachtig én betrouwbaar is? Racingnews365 sprak daarover met Jan Lammers. "Als Max voor Mercedes had gereden, dan was hij al drie keer wereldkampioen geworden. Nu groeien de bomen op het moment niet tot de hemel. Belangrijk is dat Verstappen niet geïrriteerd raakt en de rust bewaard." Lammers ziet in Honda niet direct de redding van Red Bull. Daarvoor is het gat met Mercedes en Ferrari te groot. Bovendien zijn dit fabrikantenteams, wat diverse voordelen oplevert. "Voor Red Bull blijft het grote probleem dat Ferrari en Mercedes fabrieksteams zijn. Ze hebben alles zelf in huis, werken als één bedrijf. Red Bull blijft altijd afhankelijk van een andere partij. Ze kunnen nooit zo ver fine-tunen als de fabrieksteams en dat is de sleutel tot succes. Voor Honda en Red Bull zal dit altijd een handicap blijven."
Jan Lammers
Red Bull is geen fabrieksteam en dat zal altijd een nadeel blijven
De kansen op een wereldtitel voor Verstappen bij Red Bull schat Lammers klein in. "Om wereldkampioen te worden zal Verstappen uiteindelijk over moeten stappen naar Mercedes of Ferrari. Zij hebben als fabrieksteam duidelijk een streepje voor op dit moment." Het contract van Max Verstappen loopt nog tot en met eind 2020 met Red Bull. Met de nieuwe F1-regels die in 2021 ingaan wordt er een verschuiving verwacht, zowel qua pikorde als qua rijdersbezetting. "Het risico voor Max is dat hij over een paar jaar naar Mercedes overstapt, maar dat de hegemonie van dat team definitief doorbroken is. Dat Max dan op het verkeerde moment bij het team zit, net zoals Alonso dat diverse keren had." "Geld is niet de drijfveer voor Verstappen of zijn management. Vraag Max wat hij liever heeft: 100 miljoen op de bank of een wereldtitel en hij kiest gegarandeerd voor die titel."
Meest gelezen