Formule 1 coureurs mogen in 2018 slechts drie motoren gebruiken tijdens het gehele seizoen. Motorleverancier Renault kende in 2017 grote problemen met de betrouwbaarheid. Mede daardoor incasseerde Max Verstappen diverse DNF's en gridstraffen. Om herhaling hiervan te voorkomen wordt er met de rem erop gereden. De motoren moeten gemiddeld zeven races meegaan in 2018. Met de eerste motor waarmee het seizoen aangevangen wordt, neemt Renault geen enkel risico. "We hebben besloten om voor de eerste motor wat compromissen te sluiten. Als je tijdens de eerste race al betrouwbaarheidsproblemen hebt, achtervolgt dit je het hele seizoen. Dat kunnen we ons niet veroorloven", laat Cyril Abiteboul van Renault aan Motorsport.com weten. "Het draait om het neerzetten van een goede basis voor de rest van het seizoen. Je probeert de ontwikkelingen in de fabriek te synchroniseren met die op de baan, aangezien we maar drie motoren mogen gebruiken. De focus ligt voornamelijk op de betrouwbaarheid."
Fans van Max Verstappen hoeven geen vuurwerk te verwachten tijdens de eerste testdagen. Renault schroeft het vermogen flink terug. "We hebben 70.000 kilometer op de testbank afgelegd, 11 keer zoveel als vorig jaar. Dat is ons sinds de introductie van de V6-motor nog niet gelukt." "Op de baan moeten we nog dingen afwerken. Dit is ons doel voor de eerste week, om zeker te zijn dat de performance op de baan overeenkomt met de testbank. Ik kijk dus niet naar de rondetijden, want alles zal flink worden teruggeschroefd. In de tweede testweek willen we meer vermogen toevoegen." De grote vraag is hoe deze strategie van Renault de prestaties van Red Bull beïnvloedt. Vorig jaar werd in de slotfase van het seizoen ook het vermogen teruggebracht. Direct was Red Bull kansloos voor de podiumplaatsen.
Meest gelezen