Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Max Verstappen: 'Red Bull RB14 heeft geheimen voor mij'

Formule 1-auto's zijn anno 2018 zo complex, dat Max Verstappen ruiterlijk toegeeft niet volledig te snappen hoe zijn RB14 in elkaar steekt. Geen probleem, zo oordeelt de Nederlander, het gaat erom dat de monteurs dat wel doen.

"Het hebben van een zekere basiskennis over de auto is van groot belang, maar ik ben geen monteur. Ik begrijp lang niet alles", zo legt Max Verstappen uit als Top Gear hem vraagt naar hoe vertrouwd hij is met de technieken van zijn RB14. Max Verstappen, die alsnog bekend staat om zijn goede en constructieve feedback naar het team, leerde in de kartsport de technische kneepjes van het vak, maar de techniek van toen staat in schril contrast tot de complexiteit van de moderne Formule 1-bolides:

"In de kartsport kon ik zelf bepaalde aanpassingen aan mijn kart doorvoeren, maar in de Formule 1 kan ik hooguit aangeven dat er iets niet goed gaat. Het is dan aan mijn monteurs om dat probleem op te lossen, terwijl ik me bezighoud met het finetunen van de afstelling." Hoewel Verstappen naar eigen zeggen nog elke dag bijleert, is het dus niet van het grootste belang dat hij alle ins en outs weet van zijn auto. Een paar dingen moest hij zich bij zijn F1-debuut echter snel eigen maken: "Het belangrijkste was dat ik vertrouwd raakte met alle knoppen en functies op het stuur. Ik moest leren hoe ik het differentieel af kon stellen en hoe ik het afremmen op de motor kon verbeteren. Dat waren zaken die in de Formule 3 nog niet aan de orde waren, maar waar je in de F1 per race handiger in wordt."

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi