Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Max Verstappen sleutel tot rijdersmarkt

Voor het volgende seizoen zal er niets veranderen bij de topteams in de Formule 1 qua rijdersbezetting, maar rustig is het allerminst. De voornaamste reden daarvoor is Max Verstappen.

Het is rustig op de rijdersmarkt dit seizoen. Ferrari verlengde het contract met Kimi Raikkonen weer met één seizoen en bij Mercedes stevent Valtteri Bottas af op een contractverlenging. De Fin wil graag een langlopend contract, maar de Duitsers willen hem slechts een jaarcontract aanbieden. Daarmee liggen de tweede rijders voor de topteams ook (bijna) vast voor 2018. De echte toppers, Hamilton en Vettel, hoeven zich geen zorgen te maken over hun toekomst. Sebastian Vettel verlengde recent zijn contract bij Ferrari tot en met 2020. Een contract met een waarde van liefst 120 miljoen! Voor Lewis Hamilton staat de deur wagenwijd open om zijn in 2018 aflopende contract te verlengen. Het zijn juist de stoeltjes van Bottas en Raikkonen die op de tocht staan en waarvoor grote interesse is. Daniel Ricciardo is eind 2018 vrij man en rijdt al sinds 2014 bij Red Bull. Een overstap naar een ander team zou logisch zijn. De Australiër is gewild, maar hij is niet de meest gewilde coureur op de grid. Dat is zijn teamgenoot: Max Verstappen. De Nederlander weet dat hij eind 2018 weg kan bij Red Bull als de prestaties volgend seizoen ook zo teleurstellend zijn. Daarbij weet Verstappen dat de interesse van Mercedes en Ferrari gigantisch is. Bij de Italianen komt het pensioen van Kimi Raikkonen er toch echt aan en bij Mercedes is Bottas een leuke coureur, maar hij is niet van het niveau Hamilton, Vettel, Alonso of Verstappen. Mercedes-teambaas Toto Wolff laat duidelijk weten waarom hij het contract met Bottas niet langer dan een jaar wil verlengen. " We willen doorgaan met Valtteri, maar we spreken nog over enkele details. Belangrijk daarbij is de rijdersmarkt na 2018. Er komen dan interessante coureurs op de markt."

Wolff deed in het verleden geen enkele moeite om zijn interesse in Max Verstappen te ontkennen. De Duitse renstal is altijd al een groot fan geweest van de Nederlander. Bijna 20-jaar en nog 15 jaar voor de boeg, maar nu al op het niveau dat hij races kan winnen en misschien zelfs wel een wereldtitel. Bij Mercedes zou hij bovendien terechtkomen in een oase van rust. Een team met een betrouwbaarheid van 99% en een drievoudig wereldkampioen als teamgenoot die hem nog de laatste kneepjes van het vak kan leren. Dat Max de kwaliteiten heeft om wereldkampioen te worden staat buiten kijf. Commercieel gezien is Verstappen een gouden kans. Een jonge vent met een carrière die zo uit een sprookjesboek kan komen. Jong, dynamisch, stoer, spontaan, goed gebekt en soms een tikkeltje arrogant. De kenmerken van een geboren winnaar zijn meer dan aanwezig in het karakter van Verstappen. Door zijn huidige status, talent, prestaties in combinatie met zijn jonge leeftijd is de marketingwaarde van Max gigantisch. Max is een merk waarop je als team kan bouwen. Een merk dat gevormd wordt in de komende jaren met nu al miljoenen fans. Een bruggenbouwer die generaties bij elkaar brengt: van jong tot oud. Niet langer is de Formule 1 fan de man van middelbare leeftijd die op zondag op de bank hangt om F1 te kijken. In Nederland is de interesse van tieners in de F1 gigantisch toegenomen. Zet Max in een winnende auto en wereldwijd treedt dat effect op. Stuk voor stuk zaken waardoor Max Verstappen de meest gewilde rijder is. Ook al zit het nu dan even tegen, over zijn toekomst hoeft Max zich geen enkele zorgen te maken. Max heeft de luxe dat hij in 2018 zelf de volgende stap in zijn carrière kan bepalen.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"