Het management van de Nederlander eiste een bedrag van liefst 350.000 euro aan schadevergoeding. Deze eis werd in eerste instantie afgewezen door de rechtbank. Uiteindelijk heeft de rechtbank vandaag geoordeeld dat Picnic het portretrecht van de Formule 1 coureur heeft geschonden. Hoe hoog de schadevergoeding is die betaalt moet worden is nog onbekend. Picnic maakte vorig jaar een parodie op de Jumbo reclame waarin Max Verstappen boodschappen kwam thuis bezorgen. Daarin werd gebruik gemaakt van een figurant die veel op de Nederlander leek. De parodie ging binnen enkele uren al viral op het internet. Het management van de Nederlander kon niet lachen om de reclame en sleepte Picnic voor de rechtbank. Volgens het management van de Formule 1 coureur wilde Picnic gratis profiteren van de bekendheid en populariteit van Max Verstappen. Volgens Picnic ging het om een ludieke actie. " Het was een ludieke actie bestemd voor onze eigen medewerkers. We hadden hem alleen gepost op onze eigen Facebookpagina en direct offline gehaald toen we vernamen dat Max Verstappen er niet blij mee was. We kunnen ons niet voorstellen dat de door hem geleden schade in de duizenden euro's loopt."
" We hadden het leuker gevonden als hij op ons voorstel was ingegaan om de duizenden euro's aan kosten voor advocaten te schenken aan een goed doel. Dan was alles in het juiste perspectief gebleven en hadden we er iets moois mee kunnen doen", laat Michiel Muller van Picnic aan het AD weten. Muller is wel blij dat de rechtbank het bedrag van 350.000 euro overdreven vindt: " De rechter geeft aan dat je voorzichtig moet zijn met het portrettrecht van bekende Nederlander, maar gaat niet mee in de hoge schadevergoeding van Verstappen. Je moet ook kijken naar wat er is gebeurd: Na één dag is de video ook offline gehaald op verzoek van Verstappen. Picnic denkt nog na over een hoger beroep.
Meest gelezen