Omdat er vooral veel kritiek kwam op de stewards, achtte wedstrijdleider Charlie Whiting het noodzakelijk om de werkwijze van de stewards tijdens de GP van Amerika toe te lichten. Het grootste punt van kritiek was de inconsistentie van de stewards. Max Verstappen kreeg een straf omdat hij buiten de baan inhaalde, terwijl diverse andere coureurs ook buiten de lijntjes kleurden. Die motivatie vindt Whiting echter onzin. "De straffen zijn niet inconsequent. Verstappen had als enige blijvend voordeel van het verlaten van de baan en zo staat het ook in de regels. Het woordje blijvend is hierbij cruciaal, omdat een coureur de mogelijkheid krijgt de plek terug te geven" , legt Whiting uit.
"Daarnaast liet Raikkonen genoeg ruimte en koos Verstappen ervoor om te blijven zitten. Het argument dat Verstappen buiten de baan werd gedrukt gaat dus ook niet op" , voegt hij daar aan toe. Wat ook schuurde bij veel fans was het feit dat steward Gary Connelly weer betrokken was bij het uitdelen van een straf aan Verstappen, wat bijna altijd het geval is als Verstappen een straf ontvangt. "Gary is een eerlijke en accurate steward. De statistieken geven een vertekend beeld, het is puur toeval dat hij steeds betrokken is bij momenten waar Verstappen in de fout is gegaan" , doet Whiting ook die beschuldiging als onzin af.
Meest gelezen