De Formule 1-carrière van Nikita Mazepin was kort maar heeft zeker de nodige indruk achtergelaten. In zijn ene jaar in de sport noteerde hij met P14 zijn beste resultaat en sloot hij het kampioenschap af op de 21ste plaats, achter invaller Robert Kubica. Mazepin werd dat jaar vooral bekend vanwege zijn vele spins en het feit dat hij het vaak af moest leggen tegen zijn teamgenoot Mick Schumacher.
Mazepin had eigenlijk in 2022 weer voor Haas moeten rijden, maar door de Russische inval in Oekraïne werd zijn contract meteen stopgezet. Sindsdien heeft Mazepin rechtszaken aangespannen om weer in de Europese Unie te mogen racen en om weer te mogen onderhandelen met Formule 1-teams. Tot een terugkeer is het vooralsnog niet gekomen, maar de Rus blijft goede hoop houden.
"Ik ben nu 25", zegt Mazepin tegen de Russische tak van Forbes. "Als er de komende zeven jaar een Rus in de Formule 1 verschijnt, dan zal ik het zijn. Als iemand mij belt en zegt dat ik over vier maanden moet rijden, dan is er geen enkel probleem. Ik zal zeker tot mijn 32ste in topvorm zijn, op zijn minst. Ik ben nu beter voorbereid dan toen ik mijn Formule 1-debuut maakte. En het gebrek aan relevante ervaring met de nieuwe auto's kan zeer snel worden verholpen. Daarom hoop ik dat als je in de nabije toekomst een Rus in de Formule 1 ziet, het iemand is met mijn voor- en achternaam."
Sinds zijn vertrek uit de Formule 1 heeft Mazepin zich gericht op het endurance racen in het Asian Le Mans-kampioenschap. Daar is hij nog vrij succesvol geweest ook, met twee overwinningen en vijf podiums in zeven races tijd. Desondanks lijkt Mazepin zijn taken op de baan niet bijzonder serieus meer te nemen.
"De dagen dat ik naar de baan kwam alsof ik aan het werk was, waar ik resultaten moest laten zien, zijn voor mij voorbij. Vandaag kom ik in mijn vrije tijd om plezier te hebben. En als ik een goed resultaat behaal, ben ik daar heel blij mee. Nu heeft mijn levensmissie betrekking op zakelijke activiteiten, niet op sport. Hierdoor kan ik de manier waarop ik de concurrentie benader fundamenteel veranderen en de autosport echt ervaren vanuit het perspectief van hoe we het allemaal kennen en waarom we ervan houden."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!