Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
McLaren

McLaren baart opzien met uitleg na moeder aller teamorders

Als in 1998 het Formule 1-wereldkampioenschap van start gaat met de Grand Prix van Australië, vandaag op de dag af 27 jaar geleden, heeft vrijwel niemand ooit over het fenomeen 'teamorders' gehoord. Daar zou na de race in Melbourne verandering in komen, met dank aan McLaren.

Hakkinen Coulthard Australia 1998
Terugblik
Naar nieuwsoverzicht © Photo4

De McLaren's komen bloedsnel uit de wintertest, maar men is onzeker over de betrouwbaarheid. Dus krijgen de coureurs de opdracht dat ze vanaf de eerste startrij tot aan de eerste bocht met elkaar mogen racen. Diegene die als eerste bocht één induikt, mag de race winnen. Door niet met elkaar het gevecht aan te gaan, wordt het materiaal gespaard, zo luidt de gedachte.

En die gedachte pakt goed uit, zeker als achter het tweetal Michael Schumacher wegvalt met technische problemen. Mika Hakkinen leidt de race, vóór David Coulthard, totdat tot de verrassing van velen, waaronder ook McLaren zelf, Hakkinen de pits opzoekt. Het team staat niet klaar en dus rijdt Hakkinen door, maar de leiding is hij kwijt. De reguliere pitstops moeten dan nog uitgevoerd worden.

Met de filosofie dat de leider in de eerste bocht de race mag winnen, krijgt Coulthard de opdracht om Hakkinen voorbij te laten. De Schot gaat op startfinish opzichtig van het gas en geeft de leiding, en daarmee de overwinning, nota bene in de eerste race van het jaar, aan zijn teamgenoot.

Er wordt met verbazing gereageerd op de teamorder. Het publiek voelt zich bestolen, terwijl de FIA de zaak onderzoekt en laat weten dat soortgelijke toekomstige gebeurtenissen mogelijk tot straffen kunnen leiden voor het in diskrediet brengen van de competitie.

Maar wat ging er nou mis bij die allesbepalende pitstop die geen pitstop bleek te zijn? Hakkinen zou verklaren dat hij toch echt meende de call voor een pitstop gehoord te hebben over de boordradio, maar duidelijk was dat die call dus niet van het team af kwam.

Jaren later zou de toenmalige teambaas Ron Dennis uitleggen dat vermoedelijk een fan had ingebroken op de radiofrequentie die door het team werd gebruikt en dat dat de oorzaak was van alle consternatie en dus ook van de gewraakte teamorder.

Ook interessant:

Rondetijden zeggen niets tijdens de Formule 1-wintertest, maar toch zijn er wel wat conclusies te trekken. Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk voorspellen in een kakelverse RacingNews365-podcast dat Max Verstappen en Red Bull het heel moeilijk gaan krijgen.

Bij winst van Verstappen of een andere favoriet in China, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

x
Red Bull Alle alarmbellen gaan af bij Red Bull: "Zo kan het niet verder gaan"