Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

McLaren-baas verklaart Red Bull-slag en onthult grootse F1-plannen: "Zij kunnen ons naar de titel leiden"

Net als Ferrari geniet ook McLaren van een grote en succesvolle status in de Formule 1. Toch biedt de historie geen garantie voor succes, wat duidelijk is wanneer we kijken naar de uitslagen in de recente geschiedenis van beide F1-teams. In de komende jaren hoopt McLaren terug te keren aan de top van de koningsklasse en dat gaat men op de volgende manier doen.

Tijdens het Grand Prix-weekend in Spanje maakte Zak Brown, CEO van McLaren, wat tijd voor RacingNews365 . Op zijn kantoor in de prachtige hospitality van het iconische team nam de Amerikaan uitgebreid de tijd om de toekomstplannen van McLaren uiteen te zetten. Enkele dagen voor het gesprek werd bekend dat McLaren de Britse engineer Rob Marshall, voorheen werkzaam bij Red Bull, heeft binnengehaald. Een grote aanwinst voor het in het verleden zo succesvolle F1-team van McLaren. "Je hebt de juiste mensen nodig bij een team. Ik denk dat we nu voor 97% de juiste mensen hebben, maar we hebben de laatste 3% nodig. Mensen als David Sanchez (die overkomt van Ferrari, red.) en Rob Marshall. Beide engineers starten in januari 2024 bij McLaren en zo'n vijftien andere engineers zijn al begonnen of beginnen binnenkort te werken bij McLaren." "Wat je uiteindelijk nodig hebt is een geweldige cultuur en leiderschap. Dat heb ik met Andrea Stella. Je hebt alleen tijd nodig. Kijkend naar Red Bull, daar werken ze al 17 jaar samen. Bij Ferrari was het in de tijd ook zo dat Jean Todt, Rory Byrne, Michael Schumacher, Ross Brawn en Stefano Domenicali er lang werkten. We hebben daarom alleen wat tijd nodig." "Ik ben natuurlijk blij met het binnenhalen van iemand als Marshall. Hij is een zeer ervaren persoon en staat zeer hoog aangeschreven. Andrea is bezig met het herstructureren van het team en daarbij richt hij zich op drie pijlers. Hij wil zowel op de vlakken concept, engineering als aero de beste persoon in dienst hebben. Daarbij heeft Sanchez bij Ferrari laten zien dat hij een nieuw concept kan creëren dat uit de startblokken vliegt. Hij is een echte racer en dat geldt ook voor Marshall. Dat zijn jongens die van de sport houden en er altijd mee bezig zijn. Dat is fantastisch om te zien. Eerder haalden we al Peter Prodromou binnen, die de aerodynamische afdeling leidt." "Door deze personen ziet de structuur er nu goed uit en het wordt allemaal aangestuurd door een goede leider, de juiste leider, in de naam van Stella. Hij stuurt de drie personen aan en ik denk dat er met deze personen een uitstekende technische basis ligt. Als ik naar die posities kijk, dan zie ik geen enkele zwakke schakel. Dan denk ik bij mezelf, kan dat team ons gezamenlijk naar een wereldtitel leiden? Ja, denk ik dan, dat kunnen ze." Met het binnenhalen van bekende namen als Sanchez en Marshall is het duidelijk wat McLaren van plan is. Men beschikt al over een van de sterkste rijderskoppels op de grid en behalve dat men nu ook nog bekende topengineers binnenhaalt, werkt men ook hard aan het vernieuwen van de infrastructuur. "We werken op dit moment aan een nieuwe windtunnel, deze zal over twee maanden klaar zijn. Daarmee sparen we veel tijd uit, want op dit moment maken we gebruik van een windtunnel in Duitsland. Het proces gaat daarmee dus een stuk sneller verlopen. Het kost ook minder geld om het op deze manier te doen en dus kunnen we dat geld op een andere manier gebruiken, wat belangrijk is met het oog op de budgetcap. We hoeven de windtunnel nu niet meer te huren namelijk. Ook wat betreft de simulator en de rest van de infrastructuur zal alles aan het einde van dit jaar in orde zijn. We beschikken ook over een nieuwe productiefaciliteit."

Waarom is dat zo, hoe gaan ze bij een ander team te werk?

Zak Brown

"Als je kijkt naar dit jaar en de voorbereiding op dit seizoen, dan zijn we wat hobbels op onze weg tegen gekomen. We werken er nu aan om de situatie te verbeteren en daarom zouden we vanaf nu geleidelijke vooruitgang moeten zien. In 2024 moeten we wederom een stap vooruit zetten en in 2025 hebben we alles wat nodig is. Rond deze tijd volgend jaar wil ik echter alles op orde hebben. Het enige wat we dan nog niet hebben, is genoeg tijd om een cultuur op te bouwen en mensen op elkaar af te stemmen. Daarom is het voor nu belangrijk om door te gaan waar we mee bezig zijn, hoogte- en dieptepunten meemaken en ons aan het plan houden." Een plan dat er uiteindelijk voor moet zorgen dat McLaren weer om de wereldtitel zal gaan vechten. Ambitieus, maar zeker niet onmogelijk gezien de stappen die McLaren op dit moment achter de schermen zet. Het team is zeer slagvaardig op de transfermarkt en hoopt snel te profiteren van de grote namen die men heeft binnengehaald. Duidelijk is dat Brown zich focust op binnenhalen van die grote namen en hoopt te profiteren van de ervaring die zij met de rest van het team zullen delen. "Het is niet alleen op technisch vlak dat de nieuwe engineers ons zullen helpen, maar ook hun ervaring speelt een grote rol bij de vooruitgang van ons team. Je wilt bijvoorbeeld ook begrijpen waarom een ander team in staat is om een nieuw onderdeel sneller te kunnen introduceren. Waarom is dat zo, hoe gaan ze bij een ander team te werk? Dat zijn vragen die je door deze mensen kunt beantwoorden en die ervoor zorgen dat je bepaalde processen kunt verbeteren." De plannen van Brown en McLaren zijn duidelijk en het werven van het gewenste personeel gaat McLaren goed af, maar hoe slaagt het team erin om dit binnen de budgetcap te doen? "We waren behoorlijk inefficiënt met de kosten die we maakten. Niet alleen kostte het huren van de windtunnel ons veel geld, maar ook inefficiënt bij het uitgeven van geld met de constructie van de onderdelen en de machines die gerepareerd moest worden bijvoorbeeld. Door daarin efficiënter te worden, hebben we geld vrij kunnen maken voor andere zaken." "De keuze om een eigen windtunnel te bouwen is dus puur gebaseerd op de kosten. We zijn Toyota dankbaar dat we gebruik mochten maken van hun windtunnel, want ze zijn een uitstekende partner geweest. Nu we onze eigen windtunnel zullen hebben, sparen we echter veel geld uit en dit helpt enorm wat betreft de budgetcap." Een duidelijk verhaal van Brown, en het is voor de Formule 1 te hopen dat McLaren het inderdaad voor elkaar zal krijgen om weer terug te keren aan de top.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Red Bull Jos Verstappen spreekt zich over vriendschap tussen Max en Norris