Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
FIA

McLaren: 'Chaos rond titelwinst Verstappen was symptoom van systematische FIA-problemen'

McLaren-CEO Zak Brown merkt dat er problemen zijn bij de manier waarop de FIA omspringt met verschillende situaties. Met als voorbeeld de controversiële Grand Prix van Abu Dhabi pleit de Britse renstal voor verandering.

Verstappen Hamilton racestart Mexico
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool / Getty Images

Na afloop van de Grand Prix van Abu Dhabi, waar Lewis Hamilton de titel verloor van Max Verstappen, was er veel commentaar aan het adres van de FIA. Men ziet structurele problemen bij de manier waarop de wedstrijdleiding keuzes maakt gedurende een Grand Prix.

Ook McLaren uit kritiek op de mondiale autosportbond, zo laat CEO Zak Brown weten in een column op de website van zijn team. "De verkiezing van Mohammed Ben Sulayem tot nieuwe president van de FIA zorgt voor een kans op het hervormen van de manier waarop de Formule 1 opereert. Het is logisch dat de focus ligt op de gebeurtenissen in Abu Dhabi, welke onderdeel zijn van een FIA-onderzoek."

Brown benadrukt dat de seizoensafsluiter niet het grootste probleem is, maar juist laat zien dat er veel meer aan de hand is bij de FIA. "Dit was slechts een symptoom, niet de oorzaak van het probleem. Er zijn systematische problemen wat betreft de duidelijkheid over wie nou eigenlijk de regels bepaalt: de FIA of de teams?." Deze problemen zijn volgens de McLaren-CEO aan het licht gekomen tijdens de afgelopen F1-seizoenen.

Organisatorische problemen al in 2020 te merken

De FIA heeft een aantal lastige hoofdpijndossiers die opgelost moet worden, zo is Brown van mening. Al in 2020, toen het Formule 1-seizoen last minute werd stilgelegd, waren er problemen met de bestuursorganen binnen de F1. "De eerste tekenen van organisatorische moeilijkheden konden we al zien bij de GP van Australië in 2020 en bij de GP van België vorig jaar (deze race werd niet verreden door hevige regenval, red.), die beiden gekenmerkt werden door een gebrek aan voorbereiding op de situaties en het snel vinden van een oplossing."

McLaren pleit voor meer duidelijkheid, om zo soortgelijke problemen in de toekomst te voorkomen. Brown vindt dat het takenpakket van de FIA en de F1 duidelijker moet worden en ongetwijfeld op de agenda zal staan van de nieuwe FIA-president en F1-baas Stefano Domenicali. "Vorige bestuursorganen volgden een autocratisch uitvoeringsbeleid (enorm veel macht bij één persoon, red.)."

Hebben teams als Red Bull en Mercedes teveel macht?

Brown vindt dat er met de teams en alle betrokken partijen gekeken moet worden naar hoe de Formule 1 een sterker bestuursorgaan krijgt, maar wil niet dat de teams hierbij nog meer macht krijgen. Sterker nog, hij vindt dat de renstallen al teveel invloed hebben op de keuzes van onder meer de FIA. "Het is duidelijk dat een aantal regels en het handhaven hiervan op dit moment onacceptabel zijn. Niemand is blij met de inconsistentie bij het handhaven van de reglementen."

De manier waarop de reglementen gehandhaafd worden, zorgt volgens de McLaren-baas zelfs voor concurrentievoordelen. "Ik heb eerder al benoemd dat de teams teveel macht hebben, dit moet beperkt worden. We spelen een belangrijke rol in het bepalen van de reglementen en het beleid in de Formule 1. Deze invloed is niet altijd in het belang van de sport."

"Ja, de teams moeten worden geraadpleegd en hun perspectieven moeten worden meegenomen, voornamelijk als het gaat over de strategische problemen op lange termijn. Op sommige momenten lijkt het er echter op dat de sport bestuurd wordt door een paar teams. Laten we niet vergeten dat wij, de teams, net zo veel hebben bijgedragen als anderen aan de inconsistente naleving van de regels. Het waren de teams die er (de afgelopen jaren) op hadden aangedrongen om te voorkomen dat races achter de safety car zouden finishen."

Het is een duidelijke verwijzing naar de GP van Abu Dhabi, waarbij Mercedes en Red Bull in de chaotische slotfase rechtstreeks konden communiceren met wedstrijdleider Michael Masi. "Het zijn de teams die de boordradio gebruiken om contact te zoeken met de wedstrijdleider, en zo proberen de straffen of race-uitslagen te beïnvloeden. Dit gaat zelfs zo ver dat een overenthousiaste teambaas voor afleiding zorgt en de wedstrijdleiding onder druk zet."

Met de nieuwe FIA-president en de openlijke kritiek op de beslissingen van de wedstrijdleiding is Brown ervan overtuigd dat er verbetering aan zit te komen. "Ik ben er zeker van dat we beter leiderschap gaan zien van de FIA en de F1 en dat we gezamenlijk de focus leggen op het verbeteren van de sport. Daarnaast zullen we niet weglopen van onze verantwoordelijkheden wanneer het gaat over lastige besluiten."

3 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Nyck de Vries maakt officieel Formule 1-debuut in Barcelona