Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
McLaren

McLaren doet boude voorspelling: "Updates gaan minder opleveren"

McLaren onthulde woensdag de nieuwe MCL38 en stelde gelijk dat niet alle gewenste ontwikkelingen klaar waren voor de launch. Andrea Stella licht toe waarom dat het geval is en wanneer de onderdelen wel op de auto zitten. Bovendien doet de teambaas een boude voorspelling...

MCL38 HERO
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © McLaren

McLaren liet in 2023 zien hoe je een ommekeer moet bewerkstelligen. Het team uit Woking begon dramatisch aan het seizoen, maar was na een forse update veelal de naaste belager van Red Bull en Max Verstappen. Lando Norris en Oscar Piastri hopen met de nieuwe MCL38 écht mee te gaan doen om de overwinningen, al baarde het team wel opzien door te stellen dat niet alle ontwikkelingen op de auto zaten tijdens de launch. Het riep de vraag op of er problemen waren. Teambaas Andrea Stella legt tegenover onder meer RacingNews365 uit wanneer de updates dan wel volgen.

"Ik houd het algemeen als het om de specifieke onderdelen gaat, maar ze hebben in feite te maken met het verbeteren van de aerodynamische prestaties, de mechanische kant en de interactie met de banden", vertelt Stella. "We zagen dat de verbeteringen potentie hadden, maar we kregen ze niet op tijd af voor de launch. Waarschijnlijk worden het nu updates voor het begin van het seizoen."

Ontwikkeling remt af

Toch maakt Stella zich geen zorgen. "Ik wil niet zeggen dat de verbeteringen het niet hebben gehaald. Het is meer dat sommige ontwikkelingsprojecten het niet gehaald hebben. Wanneer je aan zulke projecten begint, wil je ze uiteraard zo snel mogelijk brengen. Maar er is meer dan genoeg ruimte om de verbeteringen later op deze auto te zetten. Er zijn geen restricties als het gaat over de lay-out van de auto en de mate waarin we ze beschikbaar kunnen stellen. Het is dus gewoon een kwestie van tijd die nodig is om projecten te laten rijpen en ze vervolgens op te leveren."

Stella voorspelt ook dat aan het einde van het jaar de zogenaamde 'wet van de remmende voorsprong' haar intrede doet. Dat houdt in dat teams niet meer in staat zijn om de auto's veel te verbeteren, omdat de limieten van de huidige reglementen bereikt worden. Updates maken dan qua snelheidsvoordeel een minder groot verschil. Tot nu toe was de ontwikkelingscurve van de huidige ground effect-reglementen nog goed zichtbaar.

"Ik denk dat we dit jaar voor het eerst binnen de huidige reglementen gaan zien dat updates steeds minder opleveren. Twee jaar lang hebben we veel ontwikkeling gezien, vooral op aerodynamisch gebied. Maar nu verwacht ik dat het tegen het einde van het seizoen moeilijker zal worden voor ontwerpers om een zeer hoog ontwikkelingstempo aan te houden. Daarom zei ik al eerder dat we competitief gaan zijn als we het ontwikkelingstempo van de afgelopen 12 maanden kunnen vasthouden", sluit Stella af.

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappen Marko houdt rekening met vervelende 'verrassing' voor Max in China