Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

McLaren: "Experimenteren is noodzakelijk om topteams bij te halen"

Het herstel van McLaren na de dramatisch verlopen samenwerking met Honda is tot dusver tamelijk indrukwekkend te noemen. De Britse renstal staat echter lang nog niet waar het wil zijn in de Formule 1. Om bij de topteams te geraken, zal het gedurfde stappen moeten zetten.

Het Formule 1-team van McLaren heeft in de afgelopen paar jaar enorme stappen vooruit weten te maken. De renstal uit het Britse Woking boekte in drie jaar tijd een behoorlijke vooruitgang, door van de negende positie in het constructeurskampioenschap naar de vierde positie te klimmen. Het eens zo succesvolle team heeft zijn zinnen echter op een terugkeer naar de top, daarvoor zal nog het nodige moeten gebeuren. Het is James Key, technisch directeur van McLaren, die ten overstaan van RacingNews365 uitlegt dat er voor het team werk aan de winkel is voor 2020. "We nemen mee wat we dit jaar hebben geleerd, maar tegelijkertijd moeten we ook de ogen open houden om te kijken naar de dingen die we onder de huidige reglementen niet hebben uitgeprobeerd – er is namelijk nog veel tijd te winnen voordat we het gevecht met de top teams aan kunnen gaan", vertelt Key. De Britse ingenieur is zeker tevreden met de raceauto die het team voor het seizoen van 2019 had ontwikkeld. Key erkent wel dat er voldoende ruimte is voor verbetering. "Tot op zekere hoogte zullen we bepaalde aspecten van de 2019-auto proberen over te brengen op de bolide van volgend jaar. De 2019-auto had zo zijn sterke punten en deze willen we dan ook zeker overhevelen, maar tegelijkertijd had hij ook zwakke plekken die we kwijt moeten zien te raken", stelt de technisch directeur. Een duidelijk voorbeeld van een aspect dat verbeterd moet worden, vindt Key in de vorm van de neus van de MCL34. "Wij hebben dit jaar bijvoorbeeld last gehad met het onder de knie krijgen van de voorkant van de auto, er is veel tijd in gaan zitten om daar een oplossing voor te vinden", aldus Key. Het doel is voor McLaren om voor 2020 direct met een stabiele auto aan de start van het seizoen te verschijnen. Kan Max Verstappen volgend jaar met Red Bull een gooi doen naar de titel? Het panel van de nieuwste F1-podcast van RacingNews365, bestaande uit autocoureurs Tim en Tom Coronel evenals F1-journalist Ruud Dimmers, sluit het niet uit.

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'